مقالات

بررسی کاپشن و اورکت کار

 معرفی کاپشن و اورکت کار برای لباس کار :

همه ما میدانیم که یکی از بهترین گزینه های لباس کار در فصل زمستان، کاپشن و اورکت کار است. و این لباس کار انتخاب خوبی برای ما در این فصل میباشد.

برای اینکه بتوانیم انتخاب خوبی در نوع کاپشن و اورکت داشته باشیم خوب است به محیطی در آن مشغول به کار هستیم توجه ویژه ای داشته باشیم.

به طور کلی میتوان گفت که لباس کار هر شخصی متناسب با محیطی است که در آن کار میکند، به عنوان مثال فردی که در نیروگاه های آب و برق فعالیت میکنند نمیتواند از لباس کار آتش نشان ها استفاده کند، بنابراین این نکته مهم است که هر فردی قبل از اقدام برای تهیه ی لباس کار خود به شغل و محیط کاری خود توجه کند.

در برخی از مشاغل استفاده از کاپشن و شلوار های ست در فصل زمستان مرسوم تر است.  در این نوع از کاپشن و اورکت کار از جنس خاصی استفاده میشود. به طور کلی جنس یک لباس کار متناسب با نیاز و محیط مورد استفاده تعیین میشود.

کاپشن و اورکت کار

یکی از لباس های کار مناسب سرما کاپشن های کار میباشد

 

نوع پارچه مناسب برای دوخت کاپشن و اورکت کار

نکته مهمی که در تولید لباس کار باید به آن توجه کرد، جنس پارچه  آن است. که معمولا از پارچه خاصی برای دوخت و تولید این نوع لباس استفاده میکنند.

اما دوخت لباس از نوع کاپشن و اورکت همیشه از اهمیت بالاتری برخوردار بوده است چرا که باید از پارچه ای استفاده کنیم که متناسب با فصل زمستان و سرما باشد. و مقاومت لازم را در برابر این جو هوایی داشته باشد. زمان دوخت لباس کار پارچه مصرفی میتواند کتان، پلی استر و یا ویسکوز باشد.

رایج ترین در صدهایی که معمولا برای تولید لباس کارها استفاده میشود بین 35 درصد و 65 درصد برای پارچه های پلی استر و برای پارچه های ویسکوز بین 30 درصد تا 70 درصد میباشد .اما این نکته نیز قابل توجه است که برخی از لباس کار ها هم هستند که 100 درصد کتان میباشند.

ما می دانیم که پارچه کتان یکی از بهترین پارچه های گرم  به حساب می آید که این امر باعث شده انتخاب خوبی برای دوخت و طراحی لباس های کار متناسب با فصل زمستان باشد. زمانی که درصد زیادی از این پارچه در دوخت لباس استفاده شود میتوان گفت که گزینه خوبی برای تولید کاپشن و اورکت کار است.

این نوع  لباس  که به صورت 100 درصد کتان تولید می شود، مناسب برای مشاغل خاصی همچون جوشکاری نیز هستند. تا از بروز  هرگونه آسیب به بدن جلوگیری کنند. البته با توجه به شغل مورد نظر، و این که تا چه میزان لازم است کاپشن و اورکت کارگر گرم باشد، ما میتوانیم از الیاف خاص نیز در دوخت لباس استفاده می شود.

مهمترین ویژگی های لباس کار استاندارد و مناسب چیست؟

مهم ترین نکته قبل از تهیه لباس کار این است که ویژگی های لباس کار را به طور دقیق بشناسیم و ببینیم آیا لباس کار استاندارد است یا نه؟

به همین منظور به بررسی مهم ترین ویژگی های آن میپردازیم که عبارت اند از:

  1.  لباس کار تولید شده باید کاملا متناسب با اندازه و فرم بدن فرد باشد و هم چنین راحتی خود را داشته باشد به گونه ای که موجب عدم تحرک فرد نشود.
  2. معمولا لباس کارهایی که به منظور محافظت در برابر آتش طراحی شده اند باید دارای تجهیزاتی نظیر دستکش، کفش ، کلاه باشند که ایمنی فرد را در برابر خطرات احتمالی فراهم کند.
  3. گاهی اوقات ما با مشاغلی سر و کار داریم که محیط کار بارانی دارند. در اینصورت باید در هنگام تهیه لباس کار به این موضوع توجه داشته باشیم که جنس پارچه استفاده شده در آن ضد آب باشد و در کل لباس مناسب با این محیط طراحی شده باشد.
  4. به این موضوع توجه داشته باشیم که بهترین و مرغوب ترین آستری که میتوان برای کاپشن و اورکت درون لباس کار در فصل زمستان استفاده کنیم، آستر هایی از جنس پشم هستند.
  5. در مواردی که محل کار به گونه ای است که دارای مواد مضر میباشد، باید توجه کنیم که لباس کار خود را از جنس خاصی تهیه کنیم که نه آب نه گاز به درون آن نفوذ نکند.

با توجه به این ویژگی ها و دقت در تهیه لباس کار مناسب، امید است تا بهترین و مناسب ترین لباس را تهیه کنیم که بتوانیم در محیط کاری از آن استفاده کنیم و تا جایی که میشود از خطرات احتمالی جلوگیری کنیم.

 

 

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *