مقالات

بادنما پارچه ای چیست ؟

بادنما پارچه ای چیست

بادنماها در اصل کیسه های پارچه ای هستند که به صورت مخروطی ناقص طراحی می شوند. از بادنما پارچه ای برای تعیین جهت و سرعت وزش باد استفاده می شود. اصولا این نمونه از بادنماها را بر روی تیرک های عمودی نصب می کنند و در محلی که در معرض جریان هوا باشد، قرار می دهند.

زمانی که هوا از داخل این بادنماهای کیسه ای عبور می کند، بادنما منبسط شده و به شکل لوله ای در مسیر جریان هوا قرار می گیرد. با استفاده از بادنماهای پارچه ای به راحتی می توان سرعت وزش باد را تخمین زد. زیرا هر چه قدرت سرعت وزش باد بیشتر باشد، کیسه بازتر شده و شکل مدور تری به ظاهر خود می دهد.

وقتی از بادنما پارچه ای برای تعیین جهت وزش باد استفاده می شود، باید جریان هوا در امتداد، یا هم جهت با بادنما باشد. این جریان هوا اصولا از قسمت عریض تر بادنما که دارای شکل مخروطی ناقص است شروع می شود، و به سطح مقطع آن که دارای عرض کمتری است ختم می شود.

به طور کلی برای نصب بادنما باید دقیقا مسیری را انتخاب نمود که باد بر خلاف جهت آن در وزش باشد. یعنی اگر کیسه بادنما در جنوبی ترین باز شود، این مسئله نشانگر آن است که باد از سمت شمال در حال وزیدن است.

انواع کاربرد های استفاده از بادنما پارچه ای

بادنماها در صنایع مختلفی استفاده می شوند. از جمله صنایع ورزشی، نظامی، هوانوردی، شیمیایی، حمل و نقل، Respond تیم های شرایط اضطراری همچون شاخه های آتش نشانی شهری، صنعتی، فرودگاهی، دریایی، جنگلی و .. ، که در این محیط ها بیشتر به صورت تزئینی از بادنماها استفاده می شود.

مسئله ای که منجر می شود تا استفاده از بادنما در تیم های شرایط اضطراری محبوب شود، ارزشیابی فاکتور های اولیه و ثانویه موثر در Size Up می باشد. به همین دلیل استفاده از بادنما پارچه ای می تواند در چنین صنایعی دارای کاربردهای مختلفی باشد.

یکی از فاکتور های مهم در تعیین زمان Respond، مشخص نمودن سرعت وزش باد است. به راحتی با استفاده از این نمونه بادنماهای پارچه ای میزان توفیق یا شکست در انجام عملیات آتش نشانی را تشخیص داد. زیرا سرعت وزش باد در افزایش شدت و کاهش شدت حوادث بسیار تاثیر گذار است.

تصور کنید در محیط های همچون مراتع و جنگل ها، باد قادر است نوک شعله ها را خم نموده و به منابع سوخت جدید دست یابد. که همین مسئله سرعت حریق را در این محیط ها افزایش می دهد. در حالی که در محیط های شهری، سرعت وزش باد علاوه بر این که منجر به افزایش سرعت انتشار حریق می شود، می تواند مسیرهای خروج اضطراری را نیز تحت تاثیر قرار دهد.

کااربرد مختلف بادنما

اهمیت تعیین جهت وزش باد در Respond

اصولا در بیشتر حوادثی که رخ می دهد، تعیین جهت وزش باد با استفاده از بادنما پارچه ای می تواند در مسیرهای دسترسی به محل حادثه و موقعیت گیری در صحبه عملیات تاثیر گذار باشد. مخصوصا در حوادثی که به علت نشت گاز حریق اتفاق افتاده است.

جهت وزش باد در اصل ریسک عملیات را به میزان قابل توجهی افزایش می دهد. اما زمانی که با استفاده از بادنما پارچه ای جهت وزش باد تعیین شود، امدادگر قادر خواهد بود از سمتی وارد محوطه حریق شود که آسیب کمتری به وی وارد شود.

از سوی دیگر امدادگرانی که از جهت وزش باد مطلع باشند، قادر هستند عملیات تخلیه محبوسین در اماکن مختلف تحت حریق، را بهتر انجام دهند. یا محبوسین را به سمت تاسیساتی که ضریب ایمنی بالاتری دارند را هدایت کنند. پس اهمیت استفاده از بادنماهای کیسه ای در چنین مشاغل پرخطر و حساسی بسیار بالا است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *