مقالات

آزمایشگاه ها از چه نوع تجهیزات ایمنی استفاده می کنند؟

 تجهیزات مورد استفاده در آزمایشگاه ها

آیا اطلاعاتی درباره تجهیزات ایمنی آزمایشگاه دارید؟ با هدف استفاده از تجهیزات آزمایشگاهی آشنا هستید؟ آزمایشگاه یکی از مراکز حساس و مهمی است که به ایمنی بالا نیاز دارد. به همین منظور در آزمایشگاه ها باید از تجهیزات ایمنی استفاده نمود.

 تجهیزات مورد استفاده در آزمایشگاه ها

تجهیزات ایمنی یکی از مهم ترین و پر کاربرد ترین وسایل مورد نیاز یک آزمایشگاه است. در واقع وجود تجهیزات ایمنی درآزمایشگاه، علاوه بر حفظ جان و سلامت کارکنان و پرسنل آزمایشگاه و حفظ محیط زیست باعث افزایش عمر مفید آزمایشگاه و یا تجهیزات آزمایشگاه می شود. استفاده از این تجهیزات در آزمایشگاه خطرات احتمالی را کاهش می دهد.

استفاده از تجهیزات ایمنی در آزمایشگاه ها

تجهیزات ایمنی درآزمایشگاه، باعث حفظ جان و سلامت کارکنان و پرسنل آزمایشگاه و حفظ محیط زیست می شود.

با هدف استفاده از تجهیزات مناسب ایمنی آزمایشگاه  آشنا شدیم و پی بردیم حفاظت از سلامتی و جان کارکنان و افزایش عمر مفید آزمایشگاه و تمامی وسایل موجود هدف اصلی استفاده ما از این تجهیزات است. معمولا از تجهیزات بسیاری برای ایمنی آزمایشگاه ها استفاده می شود، که مهمترین آنها عبارتند از :

  • جعبه های کمک های اولیه
  • عینک محافظتی
  • کپسول آتش نشانی
  • دستکش یکبار مصرف و ایمنی
  • دوش و چشم شوی اضطراری
  • هود بخار
  • روپوش های مناسب آزمایشگاهی
  • سپرهای حفاظتی
  • پتو های ضد حریق
  • سیستم های ویژه محدود
  • کلاه و کفش ایمنی
  • آبخوری آبفشانی

لازم به ذکر است که هر یک از این تجهیزات ایمنی بیان شده در آزمایشگاه ها  لازم و ضروری می باشد. اصولا در محیط های آزمایشگاهی که از مواد خطرناک استفاده میکنند ، و بخار های عفونی و سمی ترشح می شود، بهتر است از سیستم های ویژه محدود استفاده کنیم .

همچنین سپر های حفاظتی نیز مناسب برای حفاظت پرسنل آزمایشگاه هایی هستند که در محیط های با نور ماوراء بنفش و تشعشعات لیزر سرو کار دارند. از جمله کفش های ایمنی یکدیگر از تجهیزات خاص ایمنی به شمار می رود که برای محیط های کاری سنگین استفاده می شوند. در ادامه اطلاعاتی درباره چندی از تجهیزات ایمنی آزمایشگاه میدهیم تا با این تجهیزات آشنا شویم.

خاموش کننده های حریق یا کپسول آتش نشانی 

همان طور که از نام این تجهیزات مشخص است زمانی کاربرد دارند که محیط آزمایشگاه دچار حریق یا آتش سوزی شده باشد معمولا خاموش کننده های حریق به چهار نوع زیر تقسیم می شوند:

  1. خاموش کننده های آبی که در حریق هایی استفاده میشوند که آتش سوزی که آتش سوزی با جنس چوپ و یا کاغذ باشد.
  2. پودر خشک شیمیایی برای آتش سوزی هاایی که شامل مایعات آتش گیر ، فلزات و حریق های الکتریکی استفاده میشود.
  3. دی اکسید کربن برای آتش سوزی اندک مانند مایعات آتش گیر کاربرد فراوان دارند.
  4. کف برای آتش سوزی هایی که شامل مایعات میباشند. در واقع کف باعث میشود روی آتش پوشیده شود و مانع رسیدن اکسیژن ور در نتیجه صعود گاز های ناشی از آتش شود.

روپوش های آزمایشگاهی 

در واقع روپوش های آزمایشگاهی یک مایع محافظتی جهت جلوگیری از آلودگی های شیمیایی پوست و همچنین لباس پرسنل آزمایشگاه به عنوان لباس کار هستند.

معمولا این روپوش ها دارای آستین بلند و هم چنین ضخامت هستند و شامل : روپوش های معمولی، کت های آزمایشگاهی، گان ها، شنل، پیش بند و …. می شوند.

تجهیزات ایمنی در آزمایشگاه ها

روپوش آزمایشگاهی یکی از تجهیزات ایمنی در آزمایشگاه ها است.

جعبه های ایمنی تجهیزات ایمنی

مهمترین دلیلی که از این محصولات به میزان زیادی در آزمایشگاه ها استفاده می شود، کاهش خطر های احتمالی در برابر حوادث، و پیشگیری از پاشش مواد مضر می باشد. از این جعبه های ایمنی اصولا برای انتقال اسید، باز و مواد شیمیایی استفاده می شود.

در محیط های آزمایشگاهی همیشه هود های بخار آزمایشگاهی وجود دارند، تا قادر باشند گازهای سمی و دودی را از محیط خارج کنند. یکی دیگر از این تجهیزات لازم و ضروری، جعبه های دستکش داری هستند که کمک میکنند کارکنان با مواد و آلودگی های درون جعبه تماسی نداشته باشند.

استفاده از تجهیزات ایمنی در محیط های آزمایشگاهی بسیار لازم و ضروری است. از این رو لازم است پیش از اقدام به خرید وسایل ، ابتدا تجهیزات ایمنی محیط آن را خریداری نمایید.

کابینت های نگهدارنده مواد شیمیایی

یکی دیگر از تجهیزات مهم ایمنی محیط آزمایشگاه، کابینت های نگهدارنده مواد شیمیایی هستند. در اصل کار اصلی این کابینت ها نگهداری از اسید ها و باز های خطرناک در محیط آزمایشگاه است. علاوه بر آن کارکنان قادر هستند به راحتی مواد را برداشته و در محل مناسب قرار دهند.

این کابینت های نگهدارنده به سینی های ضد انفجار و فیلتر دار مجهز می باشند. از این رو نیازی به لوله کشی گازبه محیط خارجی آزمایشگاه ندارند، و در برابر آتش سوزی آسیبی به آنها وارد نخواهد شد. از این تجهیزات ایمنی بیشتر برای نگهداری گازهای فوق خاص در آزمایشگاه ها استفاده می شود.

دوش و چشم شوی آزمایشگاهی 

در تمامی آزمایشگاه ها استفاده از این دوش ها و چشم شوی آزمایشگاهی لازم و ضروری به شمار می رود. زیرا ممکن است برخی از کارکنان با گازهای سمی، مواد اسیدی و شیمیایی خطرناک برخورد داشته باشند. برای این که سلامتی و جان آنها حفظ شود، باید از تجهیزات ایمنی همچون دوش و چشم شوی در آزمایشگاه ها استفاده شود.

تجهیزات ایمنی در آزمایشگاهااه ها

چشم شوی یکی از تجهیزات ایمنی در آزمایشگاه که باعث حفاظت از چشم ها می شود.

هود بخار :

هود های آزمايشگاهی یکی دیگر  از تجهیزات ایمنی آزمایشگاهی است که به منظور تخليه بخارهای خطرناک و سمی توليد شده در هنگام کار با مواد شيميايي بکار گرفته می شود. در واقع نصب هود آزمایشگاهی از مهمترین اقدامات و نکات ایمنی هر آزمایشگاه می باشد و سبب حفاظت کارکنان آزمایشگاه در برابر مواد شيميايی مي شود.

انتخاب یک هود مناسب کاملا بستگی به کاربری آن آزمایشگاه و نیازش دارد. از مهمترین انواع هودهای آزمایشگاهی می توان به موارد زیر اشاره کرد.

  •  میکروبی
  •  لامینار
  •  شیمیایی
  •  بازویی
  • سقفی
  •  پاتولوژی

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *