مقالات

چرا باید از تجهیزات ایمنی در کار استفاده کنیم؟

چرا باید از تجهیزات ایمنی در کار استفاده کنیم؟

تجهیزات ایمنی چیست؟ آیا استفاده از تجهیزات ایمنی قادر به حفاظت جان  ما در برابر حوادث پیش آمده می شود؟ در ادامه مطلب قصد داریم با اطلاعاتی درباره  این تجهیزات آشنا شویم.

به طور کلی تجهیزات به مجموعه ای از وسایل و امکاناتی که در یک فرآیند به کار گرفته می شود، گفته می شود. بنابراین تجهیزات ایمنی همان طوری که از نامشان مشخص است شامل وسایلی است که برای حفاظت و ایمنی در برابر هرگونه خطر و تلفات استفاده می گردد و باعث میشود آسیب های ناشی از حوادث به حداقل برسد.

امروزه تمام کارفرمایان در محیط کاری خود، ایمن ترین شرایط  موجود را برای کارکنان خود به وجود می آورند تا با این روش  بتوانند رتبه بسیار خوبی را در ارزیابی های مختلف کسب کنند و همچنین سبب افزایش بهره وری و تولید نیز باشند.

بی شک استفاده از وسایل و تجهیزات ایمنی همچون لباس کار می تواند کارکنان و استفاده کنندگان را در مقابل بسیاری از خطرات و آسیب های پیش آمده محافظت کند و سلامت و ایمنی کاری آنها را به همراه داشته باشد. و از  این طریق کارکنان میتوانند به راحتی اقدام به انجام فعالیت خود کنند.

بسیاری از مشاغل با مواد و وسایل بسیار خطرناک سروکار دارند که این مواد و وسایل آسیب زا می تواند، سلامت کارکنان را به شکل بسیار جدی مورد تهدید قرار دهد. همین امر سبب شده است تا پژوهشگران، برای حفاظت از سلامت کارکنان و افزایش راندمان کار، به دنبال طراحی و ارائه وسایل ایمنی بسیار متفاوتی باشند .

لزوم استفاده از تجهیزات ایمنی در کار

از تجهیزات ایمنی میتوان به عینک ،کلاه ،کفش و دستکش ایمنی اشاره کرد.

تجهیزات ایمنی چه کاربردی دارند؟

برخلاف تصوری که همه افراد دارند تجهیزات ایمنی فقط مربوط به محیط های شغلی مانند محیط های کارگاهی و صنعتی نیستند، بلکه استفاده از آن ها در تمام ابعاد ضروری است. به عنوان مثال در خانه و محیط زندگی نیز برای جلوگیری از بسیاری حوادت باید از این وسایل  استفاده کرد. کپسول آتنش نشانی و باکس مربوط به آن یکی از این تجهیزات محسوب میشود.

هم چنین از این وسایل به منظور امنیت در فعالیت های تفریحی، نظیر سفر های کمپی و مباحث ترافیکی نیز استفاده میشود. از جمله این تجهیزات میتوان به روشنایی های اضطراری، موانع کنترل جمعیت، موانع محافظت در برابر افتادن، کیسه های خواب انفرادی و …. اشاره کرد.

حال که با تجهیزات ایمنی آشنا شدیم، باید به سراغ تجهیزات حفاظت فردی برویم. این تجهیزات نوع خاصی از حفاظت میباشد که شخص بدن خود را از طریق وسایل مورد نظر  در برابر خطر های پیش آمده حفظ میکند.

استفاده از تجهیزات ایمنی فردی به طور کلی شامل موارد زیر است: 

  • دستکش ایمنی
  • عینک ایمنی
  • لباس کار ایمنی
  • گوشی ایمنی 
  • ماسک های ایمنی
  • محافظ دستگاه تنفسی
  • کفش ایمنی 

 

تجهیزات ایمنی فردی

کلاه، دستکش، لباس کار،کفش و عینک ایمنی جز تجهیزات فردی محسوب می شود.

آیا تجهیزات ایمنی می توانند ما را د برابر خطرات محافظت کنند ؟

یکی از مهمترین و اصلی ترین سوال هایی که درخصوص استفاده از تجهیزات و وسایل ایمنی وجود دارد، این است که آیا استفاده از این وسایل می تواند افراد را در برابر خطرات  احتمالی محافظت کند؟

بی شک استفاده از این وسایل می تواند کارکنان را ازخطرات ایمن کند. ولی نمیتوان گفت که به شکل صد در صدی می تواند محافظ و مراقب سلامت کارکنان باشد.

شما می توانید باکیفیت ترین و مرغوب ترین وسایل ایمنی را استفاده کنید تا از این طریق به بهترین و مناسب ترین شکل ممکن از خطرات محل کار خود در امان باشید.

تجهیزات ایمنی اگر طبق استانداردهای وضع شده تهیه و طراحی شوند می توانند بهترین کارایی را از خود نشان دهند.

همچنین کارفرمایان نیز باید به این امر توجه بسیار ویژه ای  داشته باشند و همیشه در وهله اول ایمنی و سلامت کارکنان خود را در نظر بگیرند و بعد به دنبال سود و منفعت سازمان خود باشند که البته در برخی از کشورها به این اصل توجه خاصی نمی شود و همین امر نیز آسیب های بسیار خطرناکی را برای کارکنان به وجود می آورد.

 اهمیت استفاده از تجهیزات ایمنی به قدری مهم است که همین امر سبب شده است تا بسیاری از سازمان های جهانی به دنبال تعیین  یک سری از مهمترین و اصلی ترین استانداردها برای وسایل ایمنی باشند و در این خصوص نیز توانسته اند سرسخت ترین استانداردها را وضع کرده و آن را اجرا نمایند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *