مقالات

معرفی تجهیزات ایمنی و استاندارد های آن

انواع تجهیزات ایمنی

امروزه نیاز است که اطلاعات کلی درباره تجهیزات ایمنی و استانداردهای آن داشته باشیم.

تجهیزات ایمنی چیست ؟

آیا میدانید که برای هر یک از تجهیزات استاندارد های بین المللی تعریف شده است؟

در این مقاله سعی داریم با تجهیزات ایمنی آشنا شویم و اطلاعات مهم و کاربردی در این زمینه به دست آوریم.

به طور کلی تجهیزات ایمنی و حفاظت فردی، لوازمی هستند که به منظور حفظ  ایمنی محیط کار و کارگر و در گاهی اوقات نیز ابزار کار هستند. 

در ادامه مطلب، این تجهیزات را معرفی و توضیحاتی درباره هر یک می دهیم.

آشنایی با تجهیزات ایمنی 

نکته مهم این است که همه کارگاه ها و محیط های کاری باید از تجهیزات و وسایل ایمنی استفاده کنند. تا هنگام بروز هر مشکل یا خطری بتوانند به راحتی به کار خود ادامه دهند و خللی در فعالیت آن ها وارد نشود. تجهیزات و لوازمی در این جهت طراحی و تولید میشود که در ادامه به مهم ترین آن ها اشاره میکنیم .

آشنایی با تجهیزات ایمنی

تجهیزات ایمنی شامل : کلاه ایمنی ، دستکش ایمنی ،عینک ایمنی و کفش ایمنی میباشد.

لباس کار

یکی از مهم ترین و ضروری ترین وسایل ایمنی لباس کار میباشد. که به منظور حفاظت و ایمنی فرد در هر محیط کاری و با توجه به هر فعالیتی باید استفاده شود تا در صورت بروز هر مشکل و حادثه ای بتوان شرایط را در حدی کنترل کرد.

امروزه لباس کار در انواع مختلف و تنوع های زیادی طراحی و تولید میشود که هر کدام از آن ها دارای خصوصیات و ویژگی های منحصر به فرد خود میباشد. از انواع لباس کار میتوان به جلیقه یا ژاکت های ایمنی اشاره کرد.

آشنایی با تجهیزات ایمنی

لباس کار، یکی از تجهیزات ایمنی است.

کلاه ایمنی

یکی دیگر از تجهیزات ایمنی مهمی که می توان به آن اشاره کرد کلاه ایمنی است. کلاه ایمنی باعث حفاظت از سر در برابر هرگونه ضربه و مواد آسیب زننده است.

مهم ترین نکته ای که درباره کلاه ایمنی باید بدانیم وزن کلاه است، کلاه ایمنی باید به گونه ای طراحی شود که از وزن بسیار سبکی برخوردار باشد، از دیگر ویژگی های کلاه باید به حایق بودن آن اشاره کرد. و بیان این نکته نیز ضروری است که در هنگام تهیه کلاه توجه داشته باشید.که کاربرد آن متناسب با محیط کاری خود باشد.

آشنایی با تجهیزات ایمنی

کلاه ایمنی، یکی از تجهیزات ایمنی است .

عینک ایمنی

عینک ایمنی ابزاری برای حفاظت از چشم در برابر هرگونه خطر و آسیب احتمالی است .افرادی که در محیط های  جوشکاری ، گرد و غبار، پرتاب براده ها و اشیا، نور شدید، مواد شیمیایی و …. مشغول به کار و فعالیت هستند، حتما باید از عینک ایمنی استفاده کنند تا ایمنی چشم های خود را دربرابر خطرات احتمالی حفظ کنند.

باید به این نکته توجه کنیم که عینک ایمنی استفاده شده متناسب با محیط کاری ما باشد. همچنین عینک نباید باعث محدود شدن دید و مانع از انجام کار شود. لنز عینک باید به راحتی و با سهولت تمیز شود. اگر بخواهیم به یکی دیگر از تجهیزات ایمنی چشم اشاره کنیم باید به سراغ گاگل ها برویم، گاگل های ایمنی نیز در جوشکاری ها ، مکان های مرتبط با لیزر و …مورد استفاده قرار میگیرد.

آشنایی با تجهیزات ایمنی

عینک ایمنی یکی دیگر از تجهیزات ایمنی میباشد.

دستکش ایمنی

دستکش های ایمنی مهم ترین وسیله ایمنی محسوب میشود، به این دلیل که هر گونه کار و فعالیتی که  انجام میدهیم ، دست ما در آن دخالت دارد به همین دلیل استفاده از آن در حین کار بسیار مهم و ضروری است. دستکش ها می توانند باعث حفاظت و ایمنی دست ما دربرابر خراش، زخم، بریدگی، شکستگی، سوختگی و … شود.

دستکش ها با انواع متریال و کاربرد های مختلف طراحی و تولید می شوند. به عنوان مثال :دستکش های آلمینیومی برای جوشکاران یا افرادی که با کوره های داغ سر و کار دارند مناسب است یا از دستکش های ساق بلند برای کار با مواد شیمیایی استفاده می کنند.

آشنایی با تجهیزات ایمنی

دستکش های ایمنی یکی از تجهیزات ایمنی است.

کفش ایمنی

کفش های کار یا کفش های ایمنی برای حفاظت از پاها استفاده میشوند، غالبا جنس کفش های ایمنی چرم هستند.

کمربند های ایمنی

برای افرادی که در ارتفاعات و هم چنین روی نماهای ساختمان مشغول به فعالیت هستند استفاده از کمربند های ایمنی ضروری است.

ماسک ایمنی

ماسک ها برای محیط هایی که دارای مواد شوینده و آلاینده باشد کاربرد دارند. ماسک ها نیز با توجه به محیطی که در آن مورد استفاده قرار میگیرد انواع مختلفی دارند. فیلتر های مورد استفاده در ماسک ها از اهمیت بسیار بالایی برخوردار هستند. رسپیراتور نیز نوعی ماسک محسوب میشود که تمام صورت و دهان و بینی را میپوشاند .

به طور کلی باید بیان کنیم که از تجهیزات ایمنی باید به درستی استفاده شود. و بعد از هربار استفاده باید تمیز شوند و قبل از استفاده حتما باید از سالم بودن آن اطمینان حاصل کنیم.

آشنایی با تجهیزات ایمنی

ماسک های ایمنی یکی از تجهیزات ایمنی است.

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *