مقالات

کاربرد لباس کار در مشاغل مختلف

اهمیت لباس کار امروزه جایگاه ویژه ای گرفته است به طوری که در گذشته چیزی به اسم لباس کار نبوده است یا حالت های ساده ای برای آن به کار برده می شده است. بنابراین لباس کار برای افرادی که دارای شغل های حساسی هستند کاربردی است. از مهمترین نکاتی که نیاز اساسی به لباس کار، میزان ارتباط مشتریان به کسب و کار  چرا که لباس تاثیر بسزایی در جذب آن ها دارد و از طرف دیگر برای مشاغل سخت تر ایجاد ایمنی برای کارکنان است. در ادامه این مطلب با کاربردهای لباس کار بیشتر آشنا می شویم.

 آشنایی با لباس کار در مشاغل مختلف

همه ما میدانیم لباس کار چیست و چه اهمیتی دارد. امروزه به دلیل حفظ سلامتی و ایمنی همه کارکنان ضروری است که از لباس مناسب با محیط  استفاده کنیم.

هر سازمان و یا موسسه ای بسته به نوع فعالیتی که دارد، دارای مشخصه های خاصی برای لباس کار کارکنان خود هستند. حتی در برخی نقاط بسته به آب و هوا و سلیقه فردی این لباس ها ویژگی های خاصی خواهند داشت.

معمولا از این لباس با نام یونیفرم نیز یاد می کنند. برای این که سازمانی نظم را درون سیستم خود برقرار کند، ابتدا باید از ظاهر کارکنان خود آغاز نماید و استفاده از لباس مناسب باعث میشود نظم و یکپارچگی در محیط کاری ایجاد شود.

پس می توانیم بگوییم لباس کار نه تنها می تواند از نظر ایمنی برای کارکنان سازمان و موسسه مهم باشد، بلکه می تواند نظم و یکپارچگی خاصی را نیز در محیط برقرار کند.

به طور کلی لباس ها پوششی هستند که توسط هر حرفه و فعالیتی که به لباس کار نیاز دارند مورد استفاده قرار می گیرند ارگان های دولتی و خصوصی از جز این دسته هستند.

کاربرد های لباس کار در مشاغل مختلف

استفاده از لباس کار مناسب با توجه به محیط باعث ایمنی افراد می شوند.

آشنایی با کاربرد های لباس کار

افرادی  که به طور مداوم با ماشین آلات سروکار دارند، به هیچ عنوان نباید از لباس های باز و پاره استفاده کنند. زیرا ممکن است در حین کار آسیبی به بدن آن ها وارد شود. از سوی دیگر این دسته از افراد باید لباس مناسبی داشته باشند که وسایلی نظیر زنجیر، کلید و … در آن استفاده نشده باشد.

برخی از مشاغل صنعتی پر خطر هستند، مشاغلی همچون آتش نشانی. از این رو لباس کار طراحی شده برای این دسته از مشاغل نیاز به ویژگی های خاص دیگری نیز میباشد.

نباید به گونه ای دوخته شوند که از لوازم پرخطر در آنها استفاده شده باشد. از سوی دیگر باید مراقب باشند تا از یقه نورگیری آفتاب گردان استفاده نکنند.

برخی دیگر از مشاغل هستند که لازم است در محیط کار همیشه آستین آنها بالا باشد. برای این که مدام نیازی به تا زدن آستین لباس خود نداشته باشند، می توانند از لباس کار آستین کوتاه استفاده کنند.

از سوی دیگر افرادی که محیط شغلی آنها گرد و غباری است، بهتر است از لباس های لبه دار بهره مند شوند.

به نکته ای که باید اشاره کرد این است که جنس این لباس ها بسیار مهم هستند. پس با توجه به موقعیت شغلی و حرفه که فعالیت میکنند باید آن را تهیه کنند. هر یک از این لباس ها داری ویژگی های منحصر به فرد خودش میباشد، در ادامه میخواهیم با برخی از این ویژگی های مهم آشنا شویم.

ویژگی های یک لباس کار باید چگونه باشد؟

اگر دنبال خرید لباس کار هستید باید ابتدا با ویژگی های آشنا باشید که در ادامه این مطلب کامل به آن پرداخته ایم. این لباس ها باید به گونه ای تولید شده باشد که به راحتی قابل شستشو باشد و چروک نشود. افراد در زمان استفاده از لباس  احساس راحتی کنند و باعث عدم فعالیت افراد نشود در اینصورت ممکن است محیط شغلی برای افراد مشکلاتی را ایجاد کند.

یکی از مهم ترین نکات پارچه استفاده شده در لباس کار هستند. استفاده از پارچه مناسب باعث کیفیت لباس ما خواهد شد از طرفی علاوه بر پارچه انتخاب شده، دوخت لباس هم بسیار مهم است و باید به آن توجه شود.

لباس کار باید دارای فرم ها و شکل های متعدی باشد، تا ارگان ها بتوانند به راحتی لباس مناسب خود را تهیه کنند.

به طور کلی باید گفت لباس کار تنوع بالایی دارد از جمله لباس های یکسره که بیلرسوت نیز شناخته میشوند. یا به لباس های بلوز و شلواری، دو بندی، کاپشن شلواری یا دو تکه و جلیقه و … نیز میتوان اشاره کرد.

از طرف دیگر باز هم گفتن این نکته برای اهمیت دارد که تا قبل خرید و تهیه ی لباس حتما به جنس آن توجه کنیم. از مهمترین جنس پارچه هایی که برای تهیه و تولید لباس استفاده میشوند، می توانیم به پارچه های ویسکوز، کتان، پلی استر پنبه، فیلامنت یا ترکیبی از این جنس ها اشاره کنیم.

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *