تعویض لباس کار
بهترین زمان تعویض لباس کار چه زمانی است؟

از اصولی‌ترین موضوعات مهم در صنایع و مشاغل گوناگون، توجه به زمان تعویض لباس کار است. لباس فرم (لباس کار) نیز همانند کالا‌های دیگر دارای یک طول عمر مشخص است که با پایان یافتن آن کارفرما ملزم به تعویض لباس کارگران است. استفاده از لباس کاری که از دوام استحکام کافی برخوردار نباشد و عمر آن به پایان رسیده باشد، می‌تواند فرد را با خطرات جدی مواجه کند. نکته مهم این است که بهترین زمان تعویض لباس کار چه زمانی است و چگونه می‌توانیم متوجه آن شوید؟

بهترین زمان برای تعویض لباس کار

برخی از مردم تصورات غلطی در مورد زمان برای تعویض لباس دارند در حالی که با گذشت زمان مشخصی، باید آن را تعویض کرد بخصوص برخی از مشاغل که خطرناک هستند و بر سلامت کارکنان تاثیر منفی می گذارند و از طرفز تمیزی و مرتب بودن لباس کار بر راندمان کاری موثر است.

اهمیت استفاده از لباس کار و تعویض آن

محافظت از بدن و جان افراد در محیط کار از دلایل عمده و اصلی استفاده از لباس کار در محیط است. با توجه به نوع فعالیت، شرایط اقلیمی و آب و هوایی نیاز است تا لباس کار مناسب انتخاب شود.

هرگاه آسیب جدی به لباس کار وارد شود که موجب پارگی آن و یا بروز مشکلات جدی در آن شده باشد، لازم است تا کارگر لباس خود را دور انداخته به فکر فرم جدیدتری باشد. پوشیدن لباس کار تازه ضمن مصون نگه داشتن کارگر از صدمات باعث نظم و آراستگی می‌شود.

دلایل اهمیت زمان تعویض لباس کار

فاکتور‌های متعددی می‌توانند از علل تعویض لباس کار به حساب آیند. برخی از آن‌ها عبارتند از:

۱. افزایش اعتماد به نفس

یکی از عوامل مهم در تعویض لباس کار تأثیر روانشناسی آن است که نشان می‌دهد استفاده از لباس کار جدید با روحیه فرد رابطه مستقیمی داشته و موجب افزایش اعتماد به نفس او می‌شود. در این صورت فرد با روحیه شادتری در محیط کار حاضر خواهد شد.

۲. شروع کار با روحیه قوی

استفاده از لباس کار جدید هرچند حرفه شغلی شما سخت و دشوار باشد موجب افزایش بازدهی کار شما شده و منجر به دیده شدن بیشتر مهارت‌های شما می‌گردد.

علل تعویض لباس کار

برخلاف نظر برخی از افراد به کار بردن لباس کار نو موجب ایجاد احساس رضایت و شادمانی در فرد می‌شود.

در محیط‌های کاری با دمای بالا و یا شرایط گرمایی فضای باز، لباس کار در اثر تعریق شدید، بو می‌گیرد به همین علت نیاز است تا بعد از ساعت کاری حتماً لباس شسته شود. با این کار لباس‌ها ماندگاری و کیفیت خود را ممکن است زودتر از موعد انجام دهند، بهتر است چند عدد لباس کار داشته باشید تا به صورت دوره‌ای و سریع آن‌ها را تعویض کنید.

۳. برقراری ارتباط صحیح با دیگران

در هنگام برقراری ارتباط با دیگران به خصوص مشتری، لباس و ظاهر آن اولین چیزی است که به آن توجه می‌شود. این در حالی است که اگر لباس کار شما دچار پارگی یا رنگ روفتگی باشد، می‌تواند انرژی منفی را به او القا کند و نتوانید آنچنان که مد نظرتان است بر روی او جهت خرید تأثیر بگذارید.

نشانه‌های زمان تعویض لباس کار

شستشو مرتب لباس کار با شوینده‌های مختلف با میزان غلظت‌های گوناگون برای از بین بردن آلودگی‌ها و بوی بد تعریق موجب می‌شود تا لباس کار پس از گذشت مدت زمانی دچار فرسودگی شود. به محض مشاهده فرسودگی بهترین زمان برای تعویض لباس کار فرا رسیده است.

نشانه‌های دیگری نیز برای تعیین زمان تعویض لباس کار وجود دارند که شامل موارد زیر می‌شود:

۱. تغییر نام تجاری و لوگو

یکی از مزایای تعویض لباس کار با تغییر نام برند تجاری و لوگو شرکت، بازاریابی صحیح است. در برخی مواقع شرکت‌ها با تغییر کاربری و اهداف خود ممکن است نام تجاری خود را تغییر دهند از این رو لازم است تا لباس کار مناسب با آرم جدید خود را برای کارکنان آماده‌سازی کنند.

۲. کیفیت لباس کار

یکی از مهم‌ترین پارامتر‌هایی که زمان متوسط برای تعویض لباس کار را مخشضص می‌کند، نوع شغل و حرفه افراد است. کاهش کیفیت پارچه و رنگ در اثر کار زیاد، نازک شدن پارچه و به وجود آمدن پارگی در لباس کار نشان می‌دهد که زمان تعویض فرا رسیده است. درصورتی که حرفه شما از مشاغل پر خطر است، توصیه می‌شود قبل از استفاده آن را به خوبی بررسی کنید تا ایمنی مورد نیاز برای شما تأمین باشد. در بسیاری موارد تعمیرات جزئی و هزینه کردن برای آن از بروز حسارات جبران ناپذیر جلوگیری می‌کند.

۳. تغییرات فصلی

از مهم‌ترین اصول هنگام انتخاب و خرید لباس کار، توجه به شرایط آب و هوایی و تغییرات فصلی است. تهیه لباس کار متناسب با فصل از نکات با اهمیت ویژه در هنگام خرید است. پوشیدن لباس کار گرم در فصل تابستان موجب کلفگی شده و این عاملی برای بروز تنش بین کارمندان خواهد بود. علاوه بر این عدم استفاده لباس کار مناسب در زمستان با توجه به سرد شدن اندام‌ها موجب کاهش تمرکز و در نهایت راندمان کاری می‌شود.

4. تعویض لباس کار بر اساس ترند سالی

به روز بودن و همراه با مد سال پیش رفتن در تهیه لباس کار افراد از اهمیت یوژه یا برخوردار است. تغییرات ترند سال تأثیر به سزایی در خرید لباس فرم خواهد داشت. از این رو یکی از راه‌های جذب مشتری و افزایش بازاریابی، توجه کردن به این موضوع است.

لباس کار

نکات لازم برای به تأخیر انداختن زمان تعویض لباس کار

در بسیاری از مشاغل پرخطر، لباس کار دارای ویژگی و خواص منحصر به فردی هستند که این مستلزم پرداخت هزینه گزافی در برخی موارد می‌شود. از طرفی تعویض لباس کار می‌تواند وقت گیر باشد و این کار گزینه مناسبی برای تمامی کارمندان نباشد. این دسته از افراد می‌توانند با رعایت چند نکته، از لباس کار خد برای مدت طولانی‌تری نگه داری کنند و زمان تعویض آن را به تأخیر بیندازند.

این نکات شامل موارد زیر می‌شود:

  • دقت در انتخاب رنگ مناسب هنگام خرید
  • عدم شست و شوی بیش از حد
  • عدم قرار دادن لباس‌ها در معرض مواد شیمیایی
  • شستن لباس کار با آب سرد و دور تند ماشین لباسشویی
  • پرهیز از قرار دادن لباس در معرض نور خورشید
  • دور کردن لباس کار از رطوبت و درجه حرارت بالا
  • آویزان کردن لباس‌ها پس از شستن و خشک کردن آن‌ها
  • عدم استفاده از دستگاه‌های خشک کن

بهترین زمان تعویض لباس کار

در تصور بسیایر از افراد زمان مناسب برای تعویض لباس کار، زمانی است که پاره شده باشد. این گروه از افراد هیچ تمایلی برای تهیه لباس کار جدید تا زمان پاره شدن آن ندارند. توصیه می‌شود به منظور برقراری ارتباط درست با مشتری و افزایش روحیه کارکنان، به صورت هر ۶ ماه یکبار یعنی سالیانه دو بار، لباس کار تعویض شود. این زمان با توجه به شرایط آب و هوایی، محیطی و… تأثیرگذار بر روی لباس کار تعیین شده است.

عوامل مهم در تعویض لباس کار
عوامل مهم در تعویض لباس کار

جمع بندی

لباس کار به عنوان یک پوشش محافظتی از بدن و جان کارکنان به خصوص مشاغل پرخطر مورد استفاده قرار می‌گیرد. ایمنی کارگران، افزایش روحیه و ایجاد شادابی در کارکنان، بالا بردن راندمان کاری، بازاریابی و جلب نظر مشتری از مهم‌ترین مزایای استفاده از لباس کار به حساب می‌آیند.

هنگامی که لباس فرم در اثر شستشوی مرتب لباس کارو استفاده بیش از اندازه دچار فرسودگی و خرابی شود نیاز به تعویض آن احساس می‌شود. هرچند در بسیاری موارد می‌تواند هزینه بر و وقت گیر باشد اما توجه به این موضوع که راندمان کاری و بهره وری افزایش پیدا می‌کند، موجب می‌شود تا کارفرما به صورت سالیانه دو بار اقدام به تهیه لباس کار برای کارمندان خود کند.

سوالات متداول تعویض لباس کار

به چه دلایلی باید لباس کار تعویض شود ؟

۱. افزایش اعتماد به نفس  ۲. شروع کار با روحیه قوی   ۳. برقراری ارتباط صحیح با دیگران

چه زمانی لباس کار باید تعویض شود ؟

شستشو مرتب لباس کار با شوینده‌های مختلف با میزان غلظت‌های گوناگون برای از بین بردن آلودگی‌ها و بوی بد تعریق موجب می‌شود تا لباس کار پس از گذشت مدت زمانی دچار فرسودگی شود. به محض مشاهده فرسودگی بهترین زمان برای تعویض لباس کار فرا رسیده است.

نکات لازم برای به تأخیر انداختن زمان تعویض لباس کار چیست ؟

دقت در انتخاب رنگ مناسب هنگام خرید – عدم شست و شوی بیش از حد – عدم قرار دادن لباس‌ها در معرض مواد شیمیایی – شستن لباس کار با آب سرد و دور تند ماشین لباسشویی – پرهیز از قرار دادن لباس در معرض نور خورشید – دور کردن لباس کار از رطوبت و درجه حرارت بالا – آویزان کردن لباس‌ها پس از شستن و خشک کردن آن‌ها – عدم استفاده از دستگاه‌های خشک کن