ست کردن لباس کار
زیباترین ترکیب رنگ لباس کار | اصول ست کردن لباس کار

پوشش افراد در محیط‌های مختلف بسته به نوع حرفه و محیط کاری که دارند به عنوان لباس کار در انواع متفاوت با طرح و رنگ‌های گوناگون تولید می‌شود. ترکیب رنگ لباس کار می‌تواند به صورت‌های مختلفی معنی شود و هر کدام با توجه به نوع شغل تعریف خواهد شد. یکی از اصول انتخاب لباس کار مناسب که بتواند تأثیر به سزایی در افزایش راندمان داشته باشد، طرح و رنگ لباس کار است.

زیباترین ترکیب رنگ لباس کار

رنگ های لباس کار معانی مختلفی میدهد و هر کدام جهت شغل خاصی طراحی شده است.تحقیقات روان شناسی نشان می دهد که حتی اگر شما در کمد لباستان انواع رنگ های مختلف لباس را داشته باشید ، همیشه یک رنگ لباس است که شما با پوشیدن آن احساس اعتماد به نفس و راحتی بیشتری دارید. منبع

تنوع رنگبندی در لباس کار

لباس کار در رنگ‌های متعدد تولید و به بازار عرضه می‌شوند. شاید از خود بپرسید این تنوع رنگ در لباس کار چه فایده‌ای دارد؟ علت آن چیست؟ چه ارتباطی میان رنگ لباس کار و میزان بهره وری کار وجود دارد؟

یکی از دلایل مهم که لباس کار‌ها در رنگ‌های متفاوتی دوخته می‌شوند، پیشرفت صنعت و گذشت زمان است که موجب افزایش تعداد رده‌های شغلی شده و هر فرد در رشته تخصصی خود مشغول به فعالیت هستند. علاوه بر این متفاوت بودن شرایط شغلی از جمله محیط کاری، آب و هوا و نوع حرفه با رنگ لباس کار ارتباط مستقیمی دارد.

در حالت کلی تنوع رنگ‌بندی لباس کار به منظر تفکیک مشاغل مختلف از یکدیگر است تا ضمن برقراری نظم و آراستگی بین کارمندان، افراد بتوانند طبق روانشناسی رنگ‌ها، با دشواری‌های شغل خود مبارزه کرده و در نهایت راندمان کاری خود را بیشتر کنند.

بررسی ارتباط بین رنگ لباس کار و بهره وری آن

تحقیقات انجام شده در برترین کشور‌های صنعتی جهان نشان می‌دهد، انتخاب طرح و رنگ لباس کار نقش به سزایی در بهره وری و بازدهی بیشتر عملکرد کارکنان دارد. تأثیر مثبت رنگ‌های شاد و روشن در پوشش کارمندان از اهمیت ویژه یا برخوردار است.

زیباترین ترکیب رنگ لباس کار

ارتباط بین رنگ لباس کار و طول عمر آن

یکی از مهم‌ترین فاکتور‌های مهمی که سبب بیشتر شدن طول عمر لباس می‌شود، دوری کردن از شستن مرتب لباس کار است. با توجه به اینکه در محیط‌های کاری انواع آلودگی‌ها وجود دارند، در صورتی که رنگ لباس کار با شرایط محیطی یکسان نباشد، موجب نمایان شدن آلودگی‌ها می‌شود. همین عامل منجر به شست و شوی مکرر شده و در نهایت طول عمر لباس کاهش پیدا کرده و فرد ملزم به تعویض آن و متحمل شدن هزینه می‌شود.

برای جلوگیری از این کار باید ترکیب رنگ پارچه‌های لباس کار متناسب با محیط کار باشد تا در صورت ایجاد لکه بر روی آن و عدم شستن لباس، در ظاهر آن تغییر خاصی به وجود نیاید.

رنگ لباس کار

روانشناسی رنگ لباس کار

بررسی یکی از اصول رواشناسی رنگ‌ها نشان می‌دهد که افراد همواره یک رنگ و طرح لباس خاص را بیشتر دوست دارند و با پوشیدن آن اعتماد به نفس بیشتری را به دست می‌آورند. این رنگ نشان‌دهنده شخصیت فرد است. خلق و خوی افراد می‌تواند تأثیر به سزایی در راندمان کاری داشته باشد، ترکیب رنگ لباس کار یکی از فاکتور‌های اثرگذار بر حالت روحی شخص است.

کارفرما باید با توجه به استاندارد رنگ لباس کار و اصل روانشناسی رنگ‌ها آگاه باشد. استفاده از رنگ‌هایی که به هم میان در لباس کار در صورتی که تأثیر مثبتی بر وضعیت روح و روان کارکنان داشته باشد موجب سرعت بخشیدن به کار شده و عملکرد و کارایی آنان را بهبود می‌بخشد. روانشناسی رنگ‌ها می‌گوید: افرادی که حالت افسرده و غمگین دارند بهتر است از رنگ‌های شاد و روشن در لباس کار خود استفاده کنند.

انتخاب رنگ لباس کار

معمولاً طراحان لباس با توجه به هارمونی مکمل ست رنگ‌های لباس کار، فعالیت کرده و فرم‌هایی را تولید و عرضه می‌کنند. هرچند استفاده از این اصل در صنایع و مجموعه‌های داخلی نادیده گرفته می‌شود، در کشور‌های غربی و توسعه یافته، توجه به جدول ست رنگ برای لباس کار موجب افزایش بهره وری شده است.

۱. لباس کار مشکی

معمولاً رنگ مشکی نشان‌دهنده قدرت، هوش، ذکاوت و جدیت فرد در کار است. افراد دارای هدف، حساس و بلند پرواز بیشتر از این رنگ در لباس‌های خود استفاده می‌کنند. این انتخاب باعث می‌شود تا توجه طرف مقابل به شخصیت او بیشتر شده و خصوصیات درونی آن خود را نشان دهد. به هیمن علت تعداد بسیاری از شرکت‌ها و اداره‌ها از رنگ مشکی در ترکیب رنگ لباس مردانه خود بهره می‌برند.

لباس کار مشکی

۲. لباس کار آبی

همه ما به نگاه کردن به آبی آسمان احساس آرامش را به دست می‌آوریم. تحقیقات روانشناسان نشان می‌دهد رنگ آبی با میزان هوش، آرامش، ایجاد اعتماد و کارایی ارتباط مستقیمی دارد. وجود تنش و استرس در محیط کاری منجر می‌شود تا کارمندان دچار آشفتگی شوند. رنگ آبی در لباس کار باعث القای آرامش به افراد می‌شود. علاوه بر این رنگ آبی تأثیر به سزایی بر اختلالات سیستم تنفسی داشته و ایمنی بدن را افزایش می‌دهد. شاید دیده باشید افرادی که ورزش یوگا را انجام یم دهند بیشتر از رنگ آبی در تناژ لباس و فضا استفاده می‌کنند.

از جمله کاربرد‌های رنگ آبی در صنعت، احتیاط در استفاده از وسایل تحت تعمیر و ایمنی است.

۳. لباس کار قهوه‌ای

رنگ قهوه‌ای نشانه‌ای از زمین و خاک است که نشان‌دهنده ثبات، استحکام و قابل اعتماد بودن است. هرچند افراد علاقه‌مند به این رنگ یبشتر محافظه کار هستند اما در مقابل طرفدار صلح، قدرت طلبی و ثبات نیز هستند. در صورتی که می‌خواهید در کار خود، اعتماد و نظر مشتری را به خود جلب کنید بهتر است از لباس کار قهوه‌ای استفاده کنید.

لباس کار قهوه‌ای

۴. لباس کار سبز

رنگ سبز نشانی از طبیعت است که سرزندگی و آرامش را به شخص القا می‌کند. بیشترین افراد طرفدار رنگ سبز، فعال بوده و از نظر اقتصادی دارای ثبات بیشتری هستند. به کار بردن رنگ سبز در طرح و رنگ لباس کار در سازمان‌های غیر انتفاعی و مؤسسات وابسته به محیط زیست می‌تواند بهترین گزینه برای انتخاب باشد.

به کار بردن رنگ سبز در صنعت به معنای ایمن بودن و شرایط اضطراری است.

۵. لباس کار بنفش

رنگ بنفش از جمله طیف‌های رنگی مربوط به قشر مرفه و ثروتمند جامعه است. در دنیای امروز این رنگ نمادی برای هنر و خلاقیت است. افرادی که دارای‌ایده‌های متفاوت و غیر قابل پیش‌بینی هستند در این دسته قرار می‌گیرند. لباس کار به رنگ بنفش علاوه بر شیک و لوکس نشان دادن حرفه موجب جذب مشتریانی می‌شود که از لحاظ اقتصادی و اجتماعی دارای مقام و جایگاه بالاتر و دارای اعتباری هستند.

لباس کار بنفش

۶. لباس کار زرد

انتخاب لباس کار به رنگ‌های روشن مانند زرد باعث انتقال شادی و آرامش به کارمندان می‌شود. در روانشناسی رنگ‌ها، زرد تأثیر به سزایی بر ذهن افراد دارد. علاوه بر این موجب افزایش متابولیسم یا سوخت و ساز بدن شده و به درمان افسردگی و غمگین بودن آن‌ها کمک می‌کند. یکی از راهکار‌های بالا بردن اعتماد به نفس در کارکنان، به کار بردن رنگ زرد در لباس کار است.

رنگ زرد در صنعت به معنای هشدار و احتیاط است. در برخی موارد با اضافه کردن نوار‌های مشکی، هشدار‌های ویژه اعلام می‌شود.

۷. لباس کار نارنجی

یکی از رنگ‌هایی که می‌تواند افسردگی را برطرف کرده و در شادسازی روحیه افراد کارساز باشد، رنگ نارنجی است. این رنگ در صنعت به معنای اطلاع‌رسانی خطر و یا پرهیز از انجام کاری است که ممکن است منجر به خطر شود.

لباس کار نارنجی

۸. لباس کار سفید

همه ما می‌دانیم که رنگ سفید نماد پاکی، سادگی و آزادی است. کمال گرایی، منظم بودن، قابل اعتماد بودن، خوشبین به زندگی و طرفدار آزادی از جمله ویژگی‌های افرادی است که به رنگ سفید علاقه دارند.

۹. لباس کار خاکستری

همیشه خاکستری به عنوان رنگ خنثی و ترکیبی از سفید و سیاه شناخته می‌شود. یکی از بهترین رنگ‌های انتخابی برای لباس کار، خاکستری است که نشانی از بی‌طرف بودن فرد است. این گروه تمایلی به دیده شدن و یا جلب توجه دیگران به خود ندارند.

لباس کار خاکستری

۱۰. لباس کار روشن

به کار بردن رنگ‌های روشن مانند قرمز و صورتی، علاوه بر ایجاد انرژی، شوق و شادمانی در افراد باعث می‌شود تا آن‌ها برای نشان دادن قدرت خود بیشتر فعالیت کنند. معمولاً طراحان در ترکیب رنگ لباس کار زنانه از طیف‌های رنگی روشن استفاده می‌کنند.

در صنعت رنگ قرمز بیشتر برای آتش نشانان و کسانی که با اطفا حریق و این دست وسایل کار می‌کنند به کار برده می‌شود.

انتخاب رنگ لباس کار بر اساس رده شغلی

هر سازمان و شرکتی دارای سلسه مراتب سمت‌های شغلی است که با توجه به میزان قدرت و نفوذ خود می‌توانند طیف‌های رنگی مختلف را برای لباس کار خود استفاده کنند. از این رو تقسیم‌بندی رنگ لباس کار با توجه به فاکتور جایگاه شغلی به صورت زیر تعریف می‌شود:

  1. به کار بردن رنگ‌های خاکستری در طیف‌های متفاوت برای مدیران و معاونین
  2. استفاده از لباس‌های دو تکه با زمینه آبی و یقه، سرآستین و زیپ زرد رنگ در کاپشن و شلوار برای شاغلین در گروه سرپرست بخش و کارکنان ایمنی
  3. کاپشن و شلوار با زمینه سبز، آبی همراه با یقه، سرآستین و زیپ سفید به عنوان رنگ لباس کار مهندسی
  4. استفاده از لباس یکسره سبز تیره برای کارکنان بخش تعمیرات مانند رنگ لباس کار برق

رنگ لباس کار

اصول ست کردن لباس کار

برای ست کردن لباس کار لازم است تا در مرحله اول فضای کار را مشخص کنید. محیط کار به سه دسته تقسیم می‌شود:

۱. رسمی

برای استفاده از لباس کار در محیط رسمی لازم است تا نکاتی را مد نظر قرار دهید:

  • استفاده از کت و شلوار برای آقایان و مانتو شلوار هم رنگ برای زنان
  • انتخاب کفش مناسب با لباس به کار برده شده معمولاً از جنس چرم

۲. نیمه رسمی

در این فضا هرچند جدیت محیط کاری رسمی وجود ندارد اما صمیمیت زیادی هم به چشم نمی‌آید. در این مکان‌ها شاید ارتباط دوستانه‌ای بین افراد وجود داشته باشد اما لازم است تا اصول ست کردن لباس کار فراموش نشود. در محیط کاری نیمه رسمی می‌توان اصول زیر را به کار برد:

  • استفاده زیورآلات مانند دتسبند‌های چرمی و انگشتر
  • استفاده از کیف‌های متناسب با فرم اداری
  • استفاده از کت‌های تک و یا شلوار‌های کتان برای آقایان

۳. غیر رسمی

معمولاً محیط‌های کاری فعال و پویا که بیشتر کارمندان آن را جوانان تشکیل می‌دهند با توجه به معاشرت و همکاری بیشتر، از میزان صمیمیت زیادی نیز برخوردار هستند.

  • انتخاب و تهیه لباس کار راحت‌تر و نیمه رسمی
  • استفاده از شلوار‌های جین و کفش‌های اسپرت و کتانی در محیط کار

لباس کار غیر رسمی

کلام آخر

از آنجایی که روزانه تعداد مشاغل صنعتی رو به افزایش هستند، لازم است تا به منظور تفکیک جایگاه آنان در شرکت یا سازمان از ترکیب رنگ لباس کار مختلف به عنوان یک کارفرما استفاده کنید. با این کار علاوه بر ایجاد آراستگی و نظم در بین کارکنان، می‌توانید موقعیت و جایگاه شغلی آن‌ها را مشخص کرده و یا تقویت روحیه و اعتماد به نفس آن‌ها، میزان راندمان و بهره وری کاری آن‌ها را افزایش دهید. تقسیم‌بندی رنگ‌ها می‌تواند در هر سازمان بر اساس سلسه مراتب شغلی انجام شود. طبق روانشناسی رنگ‌ها افراد با وجود رنگ‌های شاد و روشن در لباس کار خود می‌توانند با روحیه‌ای مضاعف به فعالیت مشغول شوند.

 

سوالات متداول

چند دسته محیط کار داریم ؟

محیط کار به سه دسته تقسیم می‌شود: 1- رسمی  2- نیمه رسمی  3- غیررسمی

برای استفاده از لباس کار در محیط کاری چه نکاتی را باید مدنظر قرار دهیم ؟

استفاده از کت و شلوار برای آقایان و مانتو شلوار هم رنگ برای زنان – انتخاب کفش مناسب با لباس به کار برده شده معمولاً از جنس چرم

اصول ست کردن لباس در محیط کاری نیمه رسمی به چه صورت است ؟

استفاده زیورآلات مانند دتسبند‌های چرمی و انگشتر – استفاده از کیف‌های متناسب با فرم اداری – استفاده از کت‌های تک و یا شلوار‌های کتان برای آقایان

در محیط کاری غیررسمی ست لباس کاری به چه صورت است ؟

انتخاب و تهیه لباس کار راحت‌تر و نیمه رسمی – استفاده از شلوار‌های جین و کفش‌های اسپرت و کتانی در محیط کار