مقالات

چگونه عمر لباس کار خود را 2 برابر کنیم؟

2 برابر کردن عمر لباس با 8 تکنیک کاربردی

برای آنکه بتوانید عمر لباس کار خود را افزایش دهید نیاز است تا پس از خرید آن، نکات مراقبتی را رعایت کنید. معمولاً در داخل هر لباسی نکات مهم مربوط به نگهداری آن درج شده است. با انجام این شیوه‌نامه می‌توانید ضمن شناخت لباس کار خود درباره نحوه مراثبت از آن نیز اطلاع کسب کنید و در نهایت طول عمر لباس کار خود را افزایش دهید.

لباس کار

نگهداری از لباس‌ها به‌شیوه‌ای مناسب که باعث افزایش طول عمر آنها شود، بیشتر از آنکه جنبه اقتصادی داشته باشد، جنبه اخلاقی دارد. وقتی لباس‌هایتان را مدت طولانی‌تری نگه می‌دارید، هم در هزینه‌هایتان صرفه‌جویی کرده‌اید و هم زباله کمتری تولید می‌کنید که به کاهش ردپای کربن کمک می‌کند.

اهمیت نگهداری لباس کار

همه افراد می‌خواهند با بهترین استایل خود در محل کار حضور داشته باشند تا علاوه بر حفظ موقعیت و جایگاه شغلی خود، زیبا و آراسته دیده شوند. این کار مستلزم رعایت کردن نکات و فاکتور‌های مهمی است. یکی از مهم‌ترین آن‌ها، علاوه بر کیفیت تولید، نگهداری صحیح از لباس کار است. با این کار شما می‌توانید علاوه بر داشتن لباس‌های تمیز و نو، عمر لباس کار خود را نیز دو برابر کنید و از آن به مد طولانی‌تری استفاده کنید.

چگونه باید از لباس کار خود مراقبت کنیم؟

لباس کار همانند سایر لباس‌های دیگر برای ماندگاری بیشتر نیاز به مراقبت دارد. اولین و مهم‌ترین گام، انتخاب لباس کار با کیفیت است که رابطه مستقیمی با جنس پارچه دارد. در بیشتر موارد حتی لباس‌های گران قیمت و درجه یک نیز می‌توانند دچار فرسودگی شوند این اتفاق زمانی می‌افتد که به درستی از آن مراقبت نکرده باشید.

تکنیک‌های افزایش عمر لباس کار متفاوتی وجود دارد که با توجه به آن‌ها می‌توانید نگهداری لباس کاربرای مدت طولانی را تضمین کنید.

۱. نگهداری لباس کار در کمد

با توجه به اینکه لباس کار برای محیط‌های شغلی مختلف جهت پوشش بدن و محافظت از جان افراد در برابر آسیب‌ها مورد استفاده قرار می‌گیرد، لازم است آن را همیشه در مکانی تمیز، خشک و به دور از آلودگی‌های محیط کار قرار دهید. مواد روغنی، شیمیایی، نفتی و رطوبت ممکن است به لباس آسیب وارد کرده و طول عمر آن را کاهش دهید. نگهداری لباس کار در کمد دارای مزایای مختلفی است که می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • جلوگیری از نفوذ حشرات و آلودگی‌ها به لباس

با توجه به اینکه کمد مکانی تاریک و بسته است می‌تواند محلی برای تجمع حشرات باشد. برای جلوگیری از وارد شدن آسیب به لباس‌ها بهتر است از مواد ضد بید یا چوب سدر در کمد استفاده کنید. علاوه بر این نگهداری لباس کار در کمد باعث می‌شد تا آلودگی‌های محیط در آن نفوذ نکند.

  • استفاده از آویز مناسب

توصیه می‌شود بعد از هر بار استفاده از لباس آن را روی آویز قرار داده و در کمد نگهداری کنید. دقت داشته باشید که مدل و جنس پارچه در نوع آویز کردن آن نقش مهمی را ایفا می‌کنند. برای مثال برخی از لباس‌های بافتنی و کشباف نیازی به آویز کردن نداشته و می‌توانید آن‌ها را به صورت مرتب تا بزنید.

لباس کار

  • قرار دادن لباس‌ها به صورت جداگانه

یکی از موارد مهمی که لازم است برای افزایش طول عمر لباس کار به ویژه فرم‌های آتش نشانی و سایر لباس کار‌های ایمنی انجام دهید، عدم انداختن لباس‌ها بر روی یکدیگر است.

  • قرار دادن لباس‌های خشک در کمد

مرطوب بودن لباس‌ها موجب وارد شدن آسیب به لباس‌ها می‌شود، برای این کار بهتر است قبل از آویزان کردن، آن‌ها را خشک کنید. خشک کردن با توجه به نوع الیاف آن انجام می‌شود. چهار رویه مختلف برای خشک کردن لباس کار وجود دارد:

  1. خشک کردن با چرخش ماشین لباسشویی
  2. گرفتن آب اضافی لباس و پهن کردن بر روی بند
  3. خشک کردن بدون آبگیری بر روی بند
  4. آبگیری لباس کار و پهن کردن آن بر روی سطح صاف جهت خشک شد
  5. محافظت در برابر نور خورشید

با نگهداری لباس کار در کمد آن‌ها را از تابش مستقیم نور خورشید به علت شدت نور بالا و تأثیر بر عمر آن محافظت می‌کنید.

لباس کار

۲. شست و شوی لباس کار

تمامی لباس‌ها از جمله لباس کار دارای برچسب شرایط شست و شو هستند. این شرایط با توجه به جنس پارچه به کار رفته در آن نوشته شده است. یکی از راه کار‌های افزایش طول عمر پارچه لباس کار، پاک کردن آلایندگی‌ها از روی لباس با دستمال قبل از شست و شو است. برای آنکه به لباس کار در حین شست و شو صدمه‌ای وارد نشود بهتر است جیب‌های آن خالی از‌اشیا و سنگ ریزه باشد.

برای شستن بهتر لباس باید نکات زیر را رعایت کنید:

  • توجه به نوع لباس کار و طریقه شستن آن با دست یا ماشین
  • تنظیم درجه دمای آب
  • دقت در مدت زمان شست و شو

برخی از لباس‌ها قابلیت شستن در ماشین لباسشویی را ندارد. برای الیاف ظریف، استفاده از درجه حرارت بالا برای شست و شوی لباس‌ها مجاز نیست. شستن لباس‌ها با آب سرد موجب می‌شود تا آسیب کمتری به آن وارد شده و شکل ظاهری لباس نیز حفظ شود. تا جایی که امکان دارد، مدت زمان شست و شو را کاهش دهید و آن را به نحوی تنظیم کنید که متناسب با نوع لباستان باشد.

۳. مراقبت از دکمه و زیپ لباس کار

در صورتی که از ماشین لباسشویی برای شستن لباس کار استفاده می‌کنید بهتر است قبل از این کار دکمه‌ها و زیپ آن را ببندید تا صدمه‌ای به ماشین وارد نکند. اگر لباس کار دارای نوار‌های چسب دار است، آن‌ها را بر روی هم قرار دهید.

۴. رعایت دستورالعمل‌های شست و شو

از آنجایی که لباس کار با محاظت از بدن در طول مدت زمان استفاده شده دچار کثیفی می‌شود، با گذشت زمان و عدم شستن آن‌ها، آلودگی‌ها وارد پارچه شده و در برابر شست و شو مقاوم‌تر خواهند شد. اولین و بهترین کار شستن منظم لباس کار است. باقی ماندن آلودگی و کثیفی بر روی لباس کار موجب کاهش طول عمر و ایمنی آن در حین کار می‌شود.

لباس کار

برخی از افراد برای نگهداری لباس کار برای مدت طولانی، هنگام استفاده از ماشین آن‌ها را برعکس می‌کنند تا ضمن محافظت از دکمه و زیپ‌ها به راحتی و با میزان بالاتری آلودگی‌هایی مانند عرق از روی لباس برداشته شوند.

یکی دیگر از دستورالعمل‌های لازم هنگام شستن لباس کار، جدا کردن آن‌ها از سایر لباس‌ها است. این کار باعث می‌شود تا کثیفی و آلودگی موجود بر روی لباس فرم به دیگر لباس‌ها سرایت نکند.

۵. انتخاب شوینده مناسب

انتخاب نوع شوینده به جنس پارچه لباس بستگی دارد. استفاده از شوینده‌ها با میزان سفید کنندگی و غلظت بالا، علت پوسیدگی پارچه لباس کار به حساب می‌آیند. در نتیجه بهتر است از یک شوینده ملایم با میزان سفید کنندگی کمتر یا بدون آن استفاده شود. به عنوان مثال به کار بردن مواد شوینده دارای سفید‌کننده برای لباس‌های ضد حریق می‌تواند خطر آفرین باشد و موجب کاهش ایمنی لازم آن شود و در نهایت جان کارگر را در معرض خطر قرار دهد.

۶. عدم استفاده از نرم‌کننده

به کار بردن نرم‌کننده برای لباس کرا با توجه به آنکه در تار و پود پارچه نفوذ می‌کند می‌تواند ساختار آن را بر هم‌زده و سیستم گردش هوا را دچار اختلال می‌کند. نرم‌کننده تأثیر منفی به خصوص بر لباس‌های ضد حریق داشته و می‌تواند جان افراد را به خطر بیاندازد.

لباس کار

۷. انتخاب لباس بر اساس سایز مناسب

در صورتی که لباس کار متناسب با سایز فرد نباشد موجب می‌شود تا کارگر به علت عدم احساس راحتی و آزادی عمل هر چه زودتر آن را دور انداخته و دیگر به کار نگیرد. علاوه بر این بلند بودن آستین‌ها و شلوار آن باعث می‌شود تا در اثر تا زدن زودتر خراب شده و فرسوده شود.

۸. بررسی دوره‌ای لباس کار

برای آنکه بتوانید طول عمر لباس کار خود را افزایش دهید، پیشنهاد می‌شود لباس را به صورت هر چند وقت یکبار از لحاظ آسیب دیدگی، پارگی، نقص و عیب‌ها مورد بررسی قرار داده و در صورت نیاز به تعمیر آن‌ها را از بین ببرید. پرداخت هزینه برای تعمیرات جزئی معقولانه و مقرون به صرفه‌تر از تعویض و خرید لباس کار جدید است.

به عنوان مثال برای لباس کار ضد آب بهتر است بعد از هر بار شست و شو، از اسپری مخصوص استفاده کنید تا ضمن محافظت از کارایی لباس بتوانید خاصیت ضد آب بودن آن را نیز حفظ کنید.

لباس کار

کلام آخر

نگهداری از لباس کار علاوه بر افزایش طول عمر آن می‌تواند در هزینه‌های مصرفی خرید آن، صرفه‌جویی کند. برای این کار لازم است تا طبق دستورالعمل درج شده بر روی لباس کار از آن مراقبت کنید. خرید لباس کار هر چقدر با کیفیت هرچند که گران‌تر است اما از دوام و استحکام بیشتری برخوردار است. شست و شوی لباس با آب سرد و شوینده مناسب تأثیر به سزایی در نگهداری لباس کاربرای مدت طولانی دارد.

برای خرید لباس کار باکیفیت و بادوام می توانید با کارشناسان فروش ایمن ابزار نیک همین حالا تماس بگیرد. خریدی بدون واسطه و مستقیم از تولیدی و ازرانتر از بازار.

سوالات متداول مراقبت از لباس کار

چگونه باید از لباس کار خود مراقبت کنیم؟

لباس کار مانند سایر لباس‌های دیگر برای ماندگاری بیشتر نیاز به مراقبت دارد. اولین و مهم‌ترین گام، انتخاب لباس کار با کیفیت است که رابطه مستقیمی با جنس پارچه دارد. در بیشتر موارد حتی لباس‌های گران قیمت و درجه یک نیز می‌توانند دچار فرسودگی شوند این اتفاق زمانی می‌افتد که به درستی از آن مراقبت نکرده باشید.

نگهداری لباس کار در کمد چه مزایایی دارد ؟

جلوگیری از نفوذ حشرات و آلودگی‌ها به لباس – استفاده از آویز مناسب – قرار دادن لباس‌ها به صورت جداگانه – قرار دادن لباس‌های خشک در کمد

برای شستشوی لباس کار چه مواردی را باید رعایت کرد ؟

توجه به نوع لباس کار و طریقه شستن آن با دست یا ماشین – تنظیم درجه دمای آب – دقت در مدت زمان شست و شو

دیدگاهی در مورد “چگونه عمر لباس کار خود را 2 برابر کنیم؟

  1. نیوشا اکبری گفت:

    میشه لطفا شرایط نگهداری لباس کار در کمد فلزی را توضیح بدید

    1. faranak babaei گفت:

      سلام وقت بخیر دوست عزیز
      در این مورد در مقاله فوق بصورت کامل توضیح داده ایم .

  2. نایینی گفت:

    شستن و شوی لباس کار روغنی رو چجوری انجام بدیم بهتره و سالم تر میمونه ؟

    1. faranak babaei گفت:

      سلام وقت بخیر دوست عزیز
      برای شستن و شوی لباس کار روغنی بهتر است از ماشین لباسشویی استفاده شود .

  3. تینا گفت:

    شستن و شوی لباس کار بهتره یا ماشین لباسشویی ؟

    1. faranak babaei گفت:

      سلام وقت بخیر دوست عزیز
      همانطور که در بالا گفته شد تفاوتی با هم ندارد .

  4. علی ملکان گفت:

    بهترین روش برای خشک کردن لباس کار چه کدوم روش است ؟

    1. faranak babaei گفت:

      سلام وقت بخیر دوست عزیز
      روشهایی برای خشک کردن لباس کار در مقاله فوق ذکر کرده ایم ، میتوان گفت بهترین روش : آبگیری لباس کار و پهن کردن آن بر روی سطح صاف جهت خشک شدن میباشد .

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *