لباس کار صنعتی
10 ویژگی‌ مهم یک لباس کار صنعتی چیست؟

در بسیاری از مشاغل سخت و خطرناک لازم است تا کارکنان از پوشش مناسب و لباس کار ایمن صنعتی ستفاده کنند. ویژگی‌های مهمی که یک لباس کار صنعتی باید داشته باشد به محافظت بدن از وارد شدن آسیب‌ها و صدمات جدی کمک می‌کند. به کار بردن لباس کار موجب افزایش ایمنی و سلامت بدن می‌شود. بیشترین کاربرد آن در کارخانجات و بخش‌های صنعتی ویژه است.

لباس کار صنعتی

استفاده از لباسکار در شرایط مختلف کاری یکی از اولین پیش نیاز های هر شغل محسوب می شود و امروزه برای هر فعالیت و شغلی اقدام به تولید لباس کار بر اساس نوع فعالیت می شود. در فعالیت ها و مشاغل صنعتی نیز می بایست از لباس کار صنعتی استفاده نمود که دارای خصوصیات و ویژگی های خاص خود می باشد.

لباس کار صنعتی چیست؟

یکی از مهم‌ترین بخش‌های حفاظتی از جان کارکنان و پیشگیری از وارد شدن آسیب‌های جدی به بدن آن‌ها، داشتن پوشش مناسب و استفاده از لباس کار صنعتی ایمن است. کسانی که در محیط‌های پر خطر مانند کار با مواد شیمیایی و سمی، پالایشگاه‌ها، آلاینده‌ها، صنایع فولادی، هوای نامناسب مشغول به فعالیت هستند و هم چنین فعالیت‌هایی که افراد مجبور به کار با اجسام تیز و برنده هستند، نیاز است تا شخص از لباس کار ایمن با هدف محافظت از بدن خود استفاده کند.

انواع مختلفی از لباس کار صنعتی با میزان ایمنی متفاوت و هم چنین به کار بردن پارچه و جنس‌های گوناگون متناسب با محیط کاری افراد تهیه و در اختیار کارفرما‌ها قرار داده می‌شوند. تهیه و خرید این نوع لباس‌ها برای تمامی کارمندان بر عهده کارفرما بوده و استفاده از آن‌ها در محیط‌های پر خطر لازم و اجباری است. جهت استعلام قیمت لباس کار صنعتی با کارشناسان ما در ارتباط باشید.

ویژگی‌های لباس کار صنعتی

یک لباس کار خوب با ویژگی‌های مناسب موجب افزایش کارایی و بهره وری کارگران خواهد شد. ضرورت استفاده از لباس کار صنعتی که موجب ایجاد ایمنی در محیط کاری برای کارکنان می‌شود، از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است. در نتیجه کارفرما‌ها موظف هستند به منظور محافظت از جان افراد، لباس کار مناسب با ویژگی‌های قابل قبول را تهیه و در اختیار آن‌ها قرار دهد.

برخی از این ویژگی‌ها عبارتند از:

۱. راحتی و انعطاف‌پذیری

یکی از مهم‌ترین مواردی که در هنگام دوخت لباس کار صنعتی باید در نظر گرفت، اندازه مناسب با بدن است تا فرد در آن احساس راحتی داشته باشد. به کار بردن لباس بسیار تنگ یا بیش از اندازه گشاد موجب می‌شود تا کارگر نتواند کارایی مناسب داشته باشد و این در میزان بهره وری و کیفیت کار تأثیر به سزایی خواهد داشت.

۲. دوخت مناسب

داشتن دوخت مناسب که از ایجاد پارگی در لباس کار جلوگیری می‌کند از دیگر ویژگی‌های آن به شمار می‌رود. در برخی از مشاغل به علت کار با مواد شیمایی و سمی لازم است تا نوع دوخت به نحوی باشد که هیچ پارگی در لباس کار وجود نداشته باشد زیرا پاره شدن می‌تواند موجب وارد شدن آسیب به جان فرد شود.

لباس کار صنعتی

۳. جنس پارچه به کار رفته

یکی از ویژگی‌های مهمی که یک لباس کار صنعتی لازم است داشته باشد، استفاده از پارچه با جنس متناسب با محیط کاری است. پارچه استفاده شده در دوخت علاوه بر کیفیت و کارایی که دارد لازم است ایمنی لازم برای کارگر را فراهم کند. لباس کار ایمن باید به صورتی باشد که در برابر وارد شدن ضربه و پارگی مقاومت بالایی داشته باشد. علاوه بر این پارچه به کار برده شده در دوخت باید در برابر شست و شوی بیش از اندازه مقاوم بوده و دوام بالایی داشته باشد.

۴. عدم استفاده از آویز بر روی لباس

به کار بردن آویز بر روی لباس کار صنعتی برای کارگران بسیار خطرناک است. هرچند در مواردی که جیب بر روی لباس کار تعبیه شده باشد، فرد با مشکلات کمتری مواجه خواهد شد و می‌تواند ابزار و وسایل خود را به منظور دستیابی سریع‌تر و آسان‌تر در جیب‌ها نگه داری کند اما توصیه می‌شود تا جایی که ممکن است از این موارد در تولید لباس کار صنعتی به کار برده نشود.

۵. استفاده از لباس کار یک سره

یکی از مهم‌ترین ویژگی‌های لباس کار یک سره استفاده آسان و راحتی کارگر در آن است به ویژه در شرایط کاری که فرد نیاز به تحرک بالایی دارد. ظاهر، جنس پارچه به کار رفته در آن و کارایی این دست از لباس کار صنعتی موجب شده تا تعداد بسیاری از مشاغل، این مدل را برای کارمندان خود تهیه کنند.

لباس کار صنعتی

۶. توجه به نوع لباس کار

در برخی موارد نیاز است تا فرد برای ایجاد راحتی و عملکرد بهتر، آستین‌های لباس خود را هنگام انجام فعالیت بالا بزند، در این حالت توصیه می‌شود از لباس کار استین کوتاه استفاده کنید. دقت داشته باشید این نوع لباس کار محیط خاص خود را می‌طلبد. به عنوان مثال در محیط‌های صنعتی با میزان خطر بالا، استفاده از آن ممنوع است.

۷. توجه به میزان آلاینده‌ها

یکی از مواردی که در هنگام تهیه لباس کار صنعتی باید به آن دقت داشت، عدم استفاده از جیب بر روی آن است مگر آنکه بر اساس استاندارد‌های خاصی دوخته شده باشد. در زمانی که می‌خواهید لباس خود را در محیط آلوده صنعتی استفاده کنید ر صورتی که میزان آلودگی و گرد و غبار محیط کار بالا باشد، جیب‌ها می‌توانند محل مناسبی برای پذیرش آلودگی بوده و از آنجا به داخل لباس نفوذ کنند.

۸. توجه به آرم و علامت شرکت

یکی از ویژگی‌های دیگر در لباس کار صنعتی، سفارشی کردن آن است. استفاده از آرم و علائم مخصوص شرکت یا محل کار با به کار بردن طرح‌های جذاب و مختلف موجب می‌شود تا در بازار بیشتر شناخته شوید. در واقع این ویژگی لباس کار صنعتی نشان می‌دهد که فردی که لباس را بر تن دارد مربوط به کدام ارگان و شغل است.

برای انجام این کار بهتر است نکات زیر رعایت شود:

  • مشخص کردن رنگ زمینه آرم و لباس برای هر واحد صنعتی به صورت جداگانه
  • استفاده از مواد با کیفیت و مرغوب در تولید آرم از جمله چاپ سیلک اسکرین
  • دقت در محل نصب آرم (روی سینه یا بازوی چپ)

لباس کار صنعتی

۹. شرایط آب و هوایی محیط کار

افراد در شرایط مختلف آب و هوایی مشغول به انجام فعالیت هستند. برای داشتن کارایی بیشتر لازم است تا لباس کار صنعتی مطابق با استاندارد‌ها طراحی و دوخته شود. به عنوان مثال نوع پوشش کارکنان در مناطق سردسیر و یا استفاده از آن در فصل زمستان باید به نحوی باشد که از بدن فرد در برابر سرد شدن محافظت کند. یکی از دلایل گرم بودن لباس کار و به کار بردن آستر پشمی نیز به همین علت است. علاوه بر این نیاز است تا در شرایط بارانی، لباس کار کلاهدار تهیه شود.

۱۰. در نظر گرفتن شرایط محیط کاری

بیشترین کاربرد لباس کار صنعتی در محیط‌های پر خطر و سخت مانند کار با آتش و مواد اشتعال‌زا و یا مواد شیمیایی و سمی است. میزان دوام و استحکام لباس در برابر این شرایط از مهم‌ترین ویژگی‌هایی است که باید در هنگام خرید به آن توجه داشته باشید. افرادی که در محیط‌های کاری با مواد اسیدی و خورنده مانند رادیو اکتیویته فعالیت دارند، به کار بردن لباس کار صنعتی به همراه تجهیزات ایمنی لازم و اجباری است.

لباس کار صنعتی

کلام پایانی

برای انجام هرچه بهتر فرایند صنعتی در محیط‌های پر خطر و سخت نیاز است تا افراد از پوشش مناسب با هدف محافظت از بدن در برابر آسیب و صدمات استفاده کنند. تهیه لباس کار صنعتی ایمن به همراه ویژگی‌های مهم به عنوان یکی از تجهیزات و ابزار‌های ایجاد ایمنی سلامت کارکنان برای هر کارفرما لازم و ضروری است.

توجه به جنس و پارچه به کار رفته در لباس، متناسب بودن با شرایط آب و هوایی، توجه به میزان وجود آلاینده‌ها و مواد مضر در محیط کار، استفاده از آرم و علائم مخصوص شرکت، اندازه و میزان راحتی افراد و… از ویژگی‌های مهمی که یک لباس کار صنعتی نیاز دارد، به حساب می‌آیند.جهت خرید لباس کار با کارشناسان ما در ایمن ابزار نیک در ارتباط باشید.

سوالات متدوال لباس کار صنعتی

ویژگی لباس کار صنعتی چیست ؟

راحتی و انعطاف‌پذیری – دوخت مناسب – جنس پارچه به کار رفته – عدم استفاده از آویز بر روی لباس – استفاده از لباس کار یک سره – توجه به نوع لباس کار – توجه به میزان آلاینده‌هاتوجه به آرم و علامت شرکت – شرایط آب و هوایی محیط کار – در نظر گرفتن شرایط محیط کاری