مقالات

بهترین راهنمای خرید لباس کار مناسب + 12 مدل عکس لباس کار مردانه و زنانه

راهنمای انتخاب لباس کار مناسب

لباس کار به عنوان یک وسیله محافظتی از جان کارکنان شناخته می‌شود. با توجه به مشاغل گوناگون، انواع مختلفی از لباس کار تولید و در بازار عرضه می‌شوند که هر یک خصوصیات منحصر به فرد خودش را دارد. خرید لباس کار مناسب بر اساس معیار‌های متعددی انجام می‌شود. که در این مقاله بر آنیم که راهنمای خرید لباس کار مناسب درا در اختیار شما قرار دهید . پس تا انتهای این مقاله با ما همراه شوید.

بهترین راهنمای خرید لباس کار

قبل از انجام هر کاری لازم به فکر تجهیزات مورد نیاز باشید و با خیالی راحت و بدون داشتن چالش در عین کار  آن را تهیه کنید. لباس کار در واقع لباسی است که جدا از ایمنی، نیروهای کار را از مراجعه کنندگان و مشتریان تفکیک می کند. در ادامه بیشتر با این مبحث آشنا خواهیم شد و شما را در خرید لباس کار بیشتر راهنمایی می کنیم.

تعریفی از لباس کار

لباس کار یا همان فرم مشخص شده برای مشاغل یکی از انواع ابزار و تجهیزات ایمنی است که به منظور جلوگیری از وارد شدن آسیب به جان و بدن کارگران مورد استفاده قرار می‌گیرد. پارامتر‌های متعددی وجود دارند که در انتخاب لباس کار مناسب نقش مؤثری را ایفا می‌کنند. نوع شغل، محیط کاری، شرایط آب و هوایی و… از جمله مواردی هستند که به کارفرما و یا کارمندان در انتخاب بهترین لباس کار کمک می‌کنند.

در حالت کلی لباس کار باید بر اساس موقعیت حرفه‌ای افراد تهیه شود. علاوه بر این لباس فرم نشان‌دهنده جایگاه شغلی بوده و می‌تواند در میزان نفوذپذیری و تأثیرگذاری فرد در حیطه شغلی خود مؤثر باشد. استفاده از لباس کار‌های متفاوت موجب می‌شود تا افراد بتوانند به صورت یکنواخت از یکدیگر متمایز شده و یک آراستگی بین رتبه‌های شغلی مشاهده شود.

از آنجایی که طیف شغلی مردان گسترده‌تر از زنان بوده می‌توان برای تهیه لباس کار نیز شرایط متفاوت را در نظر گرفت. تولید‌کننده با استفاده از پارچه‌های گوناگون در انواع رنگ‌ها و طرح‌ها برای کارفرما‌ها شرایط خرید انواع مدلهای لباس کار مردانه و  زنانه را فراهم می‌کند تا آن‌ها بتوانند، بهترین لباس کار را برای کارمندان خود انتخاب کنند. در این مقاله با راهنمای خرید لباس کار  این انتخاب را برای شما ساده می نماییم.

چرا باید لباس کار به تن کنیم؟

اهمیت لباس کار در ایمنی افراد از مهم‌ترین دلایل استفاده از آن است. در محیط‌های کاری متفاوت به خصوص مواردی که دارای شرایط سخت و دشوار هستند، لزوم به کار بردن لباس کار در حفظ جان افراد از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است. مجموعه مشاغلی مانند آتش نشانی، کارخانه‌ها، معادن و… که در دسته مشاغل پر خطر قرار می‌گیرند.

دلایل متعددی وجود دارد که اهمیت استفاده از لباس کار ایمن را دوچندان می‌کند، مهم‌ترین آن‌ها عبارتند از:

  • محافظت از جان افراد
  • کاهش آسیب‌های ناشی از حوادث احتمالی
  • افزایش کارایی کارکنان و بالا بردن بازدهی آن‌ها
  • تفکیک نیرو‌های کاری در یک مجموعه با انتخاب لباس کار متفاوت
  • مشخص کردن موقعیت و جایگاه شغلی کارکنان در محیط کار

انواع لباس کار

لباس فرم مورد استفاده در محیط‌های کاری مختلف ماننده اداره، مدارس، کارخانه‌ها، معادن، مدارس و… بسته به موقعیت شغلی متفاوت خواهند بود و می‌تواند به عنوان یک راهنمای خرید لباس کار مناسب به کار گرفته شود. انواع لباس کار رایج موجود در بازار عبارتند از:

۱. لباس کار یکسره

یکی از پرکاربردترین نوع لباس کار به حساب می‌آید که برای کارکنانی که نیاز به تحرک بالا در محیط کاری خود دارند، بهترین گزینه است. لباس‌های فرم یک سره مانند لباس خلبانی، جوشکاری، مکانیکی از این نوع هستند که علاوه بر کارایی بالا، ظاهری زیباو شیک دارند.

توجه به نوع پارچه به کار رفته در آن، میزان آزادی کارگر و وجود جیب بر روی آن از جمله مواردی هستند که به عنوان راهنمای کامل خرید لباس یک سره مورد توجه قرار می‌گیرند. معمولاً لباس کار یک سره از جنس کتان، پلی استر، فلامنت و پنبه تولید می‌شود. وجود جیب‌های متعدد بر روی آن در برخی مشاغل مانند مکانیکی و نجاری کمک می‌کند تا فرد به راحتی بتواند، ابزار خود را در آن قرار دهد.

۲. لباس کار لباس کار دو تکه

همان طور که از نام این لباس کار مشخص است از دو تکه لباس کار تشکیل شده است. معمولاً به صورت کاپشن و شلوار است. این لباس دارای جیب‌های متعددی است که استفاده از آن را کاربردی و راحت کرده است. تولید این لباس در انوع طرح و رنگ بسته به پارچه آن انجام می‌شود. با توجه به موقعیت شغلی می‌توایند لباس دیگری را زیر آن استفاده کنید و یا برای مشاغل شب کار و یا محیط‌های تاریک می‌توان از نوار‌های شبرنگ بر روی لباس استفاده شود.

این دو گروه از لباس کار، عمده‌ترین نوع لباس فرم به شمار ‌می‌روند که لباس کار‌های دیگر از جمله لباس کار مهندسی، خدماتی، ایمنی، نقاشی، جوشکاری و… را که ویژگی‌های منحصر به فرد خود را دارند، در زیر مجموعه خود قرار می‌دهند. توجه به هر یک از انواع فرم‌ها به عنوان راهنمای انتخاب مناسب‌ترین لباس هنگام خرید لباس کار، تأثیر به سزایی در خرید آن خواهد داشت.

معیار‌های انتخاب و خرید لباس کار

کیفیت لباس کار تأثیر مستقیمی در میزان بازدهی و افزایش راندمان کاری کارکنان دارد. برای دستیابی به کیفیت بالا لازم است تا تولید آن بر اساس استاندارد‌های جهانی و شرایط محیط کاری انجام شود. رعایت این استاندارد‌ها در انتخاب نوع پارچه، الگو و طراحی و کیفیت دوخت باید مورد توجه قرار گیرد.

معیار‌های انتخاب لباس کار

فاکتور‌های مختلفی به عنوان معیار‌ و راهنمای خرید لباس کار مناسب نقش دارند که برخی از آن‌ها را می‌توان شامل موارد زیر دانست:

۱. کاربرد لباس کار

با توجه به اینکه لباس کار به عنوان یک پوشش محافظتی در محیط کار مرود استفاده قرار داده می‌شود، نیاز است تا در هنگام خرید به نوع کاربرد آن نیز دقت شود. لباس کار مخصوص دارای شرایط ویژه اس است که بتواند در موقعیت‌های مختلف از آن استفاده بهینه داشت. به عنوان مثال لباس ضد آب، نسوز و ضد حرارت، لباس کار مناسب با مواد شیمیایی و مواد رادیو اکتیو لازم است تا درای ویژگی‌های خاص و منحصر به فرد خود باشند.

۲. پارچه به کار رفته در دوخت

پارچه‌ها در انواع مختلف پنبه، کتان، پلی استر، ویسکوز و… وجود دارند که هر یک با توجه به ویژگی‌هایی که دارند به کار برده می‌شوند. علاوه بر این، پارچه‌های دیگری نیز وجود دارند که برای تولید لباس کار مناسب به کار گرفته می‌شوند:

  • پارچه ضد الکتریسیته مناسب برای کرمندان اداره برق
  • پارچه‌های ضد مواد شیمایی برای استفاده در کارخانه‌هایی که با مواد شیمیایی سر و کار دارند.
  • پارچه‌های ضد حریق با قابلیت استفاده در لباس آتش نشان‌ها به منظور محافظت از افراد در برابر آتش
  • پارچه‌های ضد پرز با هدف افزایش طول عمر لباس و ایجاد استحکام و دوام بیشتر در آن
  • پارچه‌های ضد میکروبی با خاصیت ضد عفونی که اجازه نمی‌دهند آلودگی‌ها در لباس نفوذ کرده و با بدن افراد تماس داشته باشد.

۳. میزان تبادل حرارتی

یکی از مشخصه‌ها و معیار‌های انتخاب لباس کار، میزان تبادل حرارتی آن است. هرچه الیاف به کار رفته در دوخت طبیعی‌تر باشد این میزان تبادل بیشتر خواهد بود. در نظر گرفتن این فاکتور به عنوان راهنمای خرید لباس کمک می‌کند تا فرد در هنگام کار دچار گرمازدگی یا سرمازدگی نشود.

لباس کار مناسب

راهنمای خرید لباس کار مناسب

یک کارفرما موظف است تا لباس کار مناسب با محیط کار را برای کارمندان خود تهیه کرده و در اختیار آن‌ها قرار دهد. انتخاب لباس کار مناسب می‌تواند سخت و چالش برانگیز باشد. به همین جهت لازم است تا کارفرما برای خرید بهترین لباس کار، پارامتر‌هایی را در نظر داشته باشد. از این رو با کمک راهنمای خرید لباس می‌تواند این کار را انجام دهد:

  1. در نظر گرفتن نوع جنسیت کارکنان و تهیه لباس کار در هنگام خرید دارای اولویت است. از آنجایی که لباس کار زنانه در کشور ما تنها به صورت فرم اداری مانتو و شلواز است، می‌توان آن را در رنگ‌ها و طرح‌های مختلف تهیه کرد. از طرفی وجود تعداد زیادی از لباس فرم مردانه موجب می‌شود تا کارفرما متناسب با رده شغلی و محیط کار آن را تهیه کند.
  2. لباس کار باید از لحاظ سایز و اندازه متناسب با تن افراد باشد تا ضمن احساس راحتی در آن بتواند بازدهی کار خود را افزایش دهد.
  3. با توجه به اینکه لباس کار به صورت مداوم مورد استفاده قرار می‌گرد لازم است تا جنس و پارچه آن دارای ویژگی‌هایی از جمله مقاوم در برابر شست و شو باشد. حفظ و نگهداری از لباس کار بر عهده کارگر است اما به شرطی که الیاف به کار رفته و کیفیت پارچه آن به نحوی باشد که از استحکام و دوام بالا برخوردار باشد.
  4. رنگ لباس باید در برابر شست و شوی مداوم ثابت باشد. علاوه بر این دقت داشته باشید برای کارگرانی که در محیط‌های تاریک یا به صورت شب کاری فعالیت دارند، رنگ لباس باید قابل رؤیت در شب باشد یا از نوار‌های شبرنگ بر روی آن استفاده شده باشد.
  5. توجه به شرایط آب و هوایی محل کار از جمله مواردی که تأثیر به سزایی در انتخاب لباس فرم دارد. به عنوان مثال افرادی که در محیط‌های برفی و بارانی مشغول به فعالیت هستند نیاز دارند تا از لباس ضد آب برای محافظت از خود استفاده کنند. در راهنمای خرید لباس کار ضد آب، نوع پارچه آن دارای اهمیت است. باید به نحوی باشد که آب و مایعات به داخل آن نفوذ پیدا نکند. معمولاً از پارچه‌های بارانی شمعی، نایلونی، کاپشنی و یا PVC در دوخت آن‌ها به کار برده می‌شود.

کلام آخر

انجام فعالیت در محیط‌های کاری متنوع بر اساس فاکتور‌های مختلف مانند نوع شغل، موقعیت مکانی و جغرافیایی محل کار، جایگاه و رتبه شغلی و… مستلزم رعایت نکات ایمنی است. وجود خظر در محیط کاری به عنوان یک تهدید برای انسان است که می‌تواند خسارات جانی و مالی جبران ناپذیری را به همراه داشته باشد.

استفاده از لباس کار به عنوان یک ابزار پوششی موجب تأمین ایمنی بدن و جان افراد می‌شود. در نظر گرفتن معیار‌های لباس فرم تأثیر به سزایی در انتخاب لباس کار مناسب دارد. با داشتن یک راهنمای خرید لباس کار هرگز به چالش نمی خورید.

12 مدل انواع لباس کار مردانه و زنانه

تولیدی لباس کار و تجهیزات ایمنی نیک

تولیدی لباس کار و تجهیزات ایمنی نیک

تولیدی لباس کار و تجهیزات ایمنی نیک

تولیدی لباس کار و تجهیزات ایمنی نیک

تولیدی لباس کار و تجهیزات ایمنی نیک

تولیدی لباس کار و تجهیزات ایمنی نیک

تولیدی لباس کار و تجهیزات ایمنی نیک

تولیدی لباس کار و تجهیزات ایمنی نیک

تولیدی لباس کار و تجهیزات ایمنی نیک

تولیدی لباس کار و تجهیزات ایمنی نیک

تولیدی لباس کار و تجهیزات ایمنی نیک

تولیدی لباس کار و تجهیزات ایمنی نیک

 

سوالات متدوال

چرا باید لباس کار به تن کنیم؟

اهمیت لباس کار در ایمنی افراد از مهم‌ترین دلایل استفاده از آن است. در محیط‌های کاری متفاوت به خصوص مواردی که دارای شرایط سخت و دشوار هستند، لزوم به کار بردن لباس کار در حفظ جان افراد از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است. مجموعه مشاغلی مانند آتش نشانی، کارخانه‌ها، معادن و… که در دسته مشاغل پر خطر قرار می‌گیرند.

معیار‌های انتخاب لباس کار چیست ؟

۱. کاربرد لباس کار    ۲. پارچه به کار رفته در دوخت   ۳. میزان تبادل حرارتی

 

دیدگاهی در مورد “بهترین راهنمای خرید لباس کار مناسب + 12 مدل عکس لباس کار مردانه و زنانه

  1. هلنا امامی گفت:

    لباس کار زمستانی چند دسته است ؟

    1. faranak babaei گفت:

      سلام وقت بخیر دوست عزیز
      انواع لباس کار زمستانی مهندسی شامل سه دسته میشود : کاپشن مهندسی – کاپشن شلوارها – بادگیر مردانه

  2. مطهری گفت:

    قیمت لباس کار زمستانی زنانه بر چه اساسی تعیین میشه ؟

    1. faranak babaei گفت:

      قیمت انواع لباس کار زمستانی زنانه بر اساس نوع مدل انتخابی شما و بر اساس پارچه مصرفی(کتان, فامنت کجراه و …) تعیین می‌گردد. بنابراین برای مشخص شدن قیمت, ابتدا باید مدل و جنس پارچه مشخص شود. شما می‌توانید به صورت آنلاین با همکاران فروش ما تماس بگیرید و در کوناهترین زمان ممکن قیمت لباس کار مورد نظر خود را جویا شوید.

  3. کامران عراقی گفت:

    لباسکار زمستانی ایمنی دارید

    1. faranak babaei گفت:

      سلام وقت بخیر دوست عزیز
      برای اطلاع از موجودی انواع لباس کار زمستانی ایمنی لطفا قسمت محصولات سایت را مشاهده فرمایید و یا با شماره های مندرج در سایت تماس بگیرید .

  4. پوریا طباطبایی گفت:

    لباس بادگیر کوهنوردی چه ویژگی هایی باید داشته باشه

    1. faranak babaei گفت:

      سلام وقت بخیر دوست عزیز
      در مورد لباس بادگیر و ویژگی های آن در مقاله فوق بصورت کامل توضیح داده ایم .

  5. کاملیا صبوری گفت:

    لباس کار خلبانی چه رنگهایی موجود دارید

    1. faranak babaei گفت:

      سلام وقت بخیر دوست عزیز
      برای اطلاع از رنگهای انواع لباس کار خلبانی لطفا قسمت محصولات سایت را مشاهده فرمایید .

  6. مهدی خداپرست گفت:

    لباسکار تابستونی چه مدلهایی موجود دارید

    1. faranak babaei گفت:

      سلام وقت بخیر دوست عزیز
      برای اطلاع از موجودی انواع لباس کار تابستانی لطفا قسمت محصولات سایت را مشاهده فرمایید و یا با شماره های مندرج در سایت تماس بگیرید .

  7. سلطانی گفت:

    لباس کار صنعتی زمستانی موجود دارید ؟

    1. faranak babaei گفت:

      سلام وقت بخیر دوست عزیز
      برای اطلاع از موجودی انواع لباس کار زمستانی صنعتی لطفا قسمت محصولات را مشاهده نمایید .

  8. سهیل بابایی گفت:

    لباس کار خارجی اصل از کجا میتونم بخرم ؟

    1. faranak babaei گفت:

      سلام وقت بخیر دوست عزیز
      با سرچ در گوگل میتوانید مراکز فروش لباس کار خارجی را پیدا کنید .

  9. نعیمی گفت:

    لباس کار دیکیز دارید ؟

    1. faranak babaei گفت:

      سلام وقت بخیر دوست عزیز
      برای اطلاع از موجودی انواع لباس کار لطفا قسمت محصولات را مشاهده نمایید و یا با شماره های مندرج در سایت تماس بگیرید .

  10. محسن بخشی گفت:

    لباس کار زمستانی دوبنده موجود دارید ؟

    1. faranak babaei گفت:

      سلام وقت بخیر دوست عزیز
      برای اطلاع از موجودی انواع لباس کار لطفا قسمت محصولات را مشاهده نمایید .

  11. میلاد گفت:

    قیمت لباس کا رزمستانی مردانه چنده ؟

    1. faranak babaei گفت:

      سلام وقت بخیر دوست عزیز
      قیمت انواع لباس کار زمستانی مردانه در قسمت محصولات درج شده است .

  12. یلدا معتمد گفت:

    ویژگی لباس کار یکسره چیه ؟

    1. faranak babaei گفت:

      سلام وقت بخیر دوست عزیز
      همانطور که در بالا گفته شد توجه به نوع پارچه به کار رفته در آن، میزان آزادی کارگر و وجود جیب بر روی آن از جمله مواردی هستند که به عنوان راهنمای کامل خرید لباس یک سره مورد توجه قرار می‌گیرند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *