مقالات

ویژگی های کفش ایمنی استاندارد

هر حرفه و شغل سختی نیاز به کفش های خاص دارد. کفش ایمنی از آسیب دیدن و صدمه وارد شدن به اعضای بدن کارگر پیشگیری می کند. این کفش های ایمن دارای ویژگی های خاصی هستند. در صورتی که یک کفش تمامی ویژگی های ایمنی را داشته باشد، می تواند انتخابی مناسب برای افراد مختلف به شمار رود.

حساسیت استفاده از کفش های ایمن، منجر شده است تا کمپانی های بسیاری به تولید این نمونه کفش های استاندارد بپردازند. از جمله مهمترین ویژگی هایی که میتوانیم برای این دسته از کفش ها بیان نماییم، جنس کفش، مواد به کار رفته در تولید کفش، نکات بهداشتی کفش و … می باشد.

اصلی ترین فاکتور تولید کفش ایمنی از نظر تولید کنندگان حرفه ای و متخصصان، مسئله حفاظت از اعضای بدن است. کفش باید در برابر سقوط اجسام سنگین، مسائل بهداشتی و ارگونومیکی، و عدم لغزش از قدرت و مقاومت بالایی برخوردار باشد.

مواد ارگونومیکی استفاده شده در کفش ایمنی

یکی از مسائل مهمی که در تولید کفش های ایمنی برای مشاغل سخت باید در نظر بگیرید، نکات ارگونومیکی آن است. زیرا همانطور که می دانیم پا، در اصل قلب عصبی بدن انسان به شمار می رود. تمامی اعصاب موجود در اعضای بدن، در پا متمرکز شده اند.

همین مسئله اهمیت استفاده از کفش راحت و مناسب را بیشتر نموده است. کفش های ایمن به میزان قابل توجهی با طرز شکل و فرم اسکلت بدن و ستون فقرات در ارتباط هستند. با این تفاسیر پیامد های استفاده از کفش های نامناسب و نا ایمن می تواند خطرات جبران ناپذیر فیزیکی و ظاهری بسیاری را با خود به همراه داشته باشد.

حتی افرادی که از کفش ایمنی استفاده نمی کنند در طولانی مدت به اختلالات عملکردی چشم دچار می شود. برخی دیگر درگیر سردرد های مزمن شده، و نارسایی های مزمن ستون فقرات را تجربه خواهند کرد. پس انتخاب کفش ایمن و ارگونومیک بسیار لازم و ضروری است.

مسئله دیگری که در زمان خرید و استفاده از کفش های ایمن باید به آن توجه نمایید، جنس آن است. کفش های ایمنی باید به گونه ای تولید شوند که از انگشتان پا در برابر هرگونه ضربات احتمالی محافظت نمایند. به همین دلیل معمولا سرپنجه کفش های ایمنی را از جنس فولاد آبکاری شده می سازند.

این فولاد آبکاری شده توان تحمل ضربه های احتمالی با حداقل 200 ژول قدرت را دارد. در غیر این صورت خود سرپنجه کفش ایمنی می تواند به عنوان یک عامل برنده عمل کرده و باعث قطع شدن انگشتان پا گردد.

نکات بهداشتی استفاده از کفش های ایمنی

رعایت بهداشت استفاده از کفش های مختلف، همیشه امری حساس و ضروری بوده است. به همین دلیل زمانی که اقدام به خرید کفش های مخصوص برای مشاغل سخت می نمایید، باید به برخی نکات بهداشتی توجه داشته باشید.

از جمله مهمترین نکات بهداشتی در حین خرید این کفش ها، توجه به استر بهداشتی به کار رفته در درون کفش است. برخی از افراد که از کفش ایمنی با استر غیر بهداشتی استفاده کرده اند، به مرور زمان با میخچه، قارچ، باکتری و بوی نامطبوع در پای خود مواجه شده اند.

از این رو لازم است کفش های ایمنی علاوه بر ظاهر زیبا، دارای بهداشت درونی مناسب نیز باشند. از سوی دیگر اگر کفشی از نظر بهداشتی مناسب باشد، اما از ظاهر مناسبی برخوردار نباشد، مشتری را به سمت خود جذب نخواهد کرد. پس داشتن ظاهر زیبای کفش های ایمنی، می تواند رغبت و میل فرد به استفاده از آن را افزایش دهد.

این نکته را همیشه به خاطر داشته باشید که پا، قلب دوم انسان است. پس لازم است برای محافظت از قلب دوم خود، کفش های استاندارد و ایمنی را استفاده نمایید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *