لباس کار زمستان و تابستان
بهترین راهنمای انتخاب لباس کار زمستان و تابستان + ویژگی‌ها و 25 مدل عکس لباس

لباس کار یکی از ابزار‌ها و تجهیزات ایمنی افراد مشغول به کار در محیط‌های مختلف است. با توجه به نوع فعالیت کارکنان و هم چنین شرایط آب و هوایی می‌توان لباس کار مناسب را تهیه و با کمک آن از جان و بدن افراد محافظت کرد. لباس کار زمستانه و تابستانی از انواع آن هستند. راهنمای انتخاب لباس کار زمستانه و تابستانه نقش مؤثری در جلوگیری از وارد شدن آسیب به کارگران خواهد داشت.

راهنمای انتخاب لباس کار
راهنمای انتخاب لباس کار
راهنمای انتخاب لباس کار

لباس کار زمستانی

در دسته‌بندی انواع لباس کار می‌توان آن‌ها را بر اساس فاکتور آب و هوایی و موقعیت جغرافیایی منطقه، تقسیم‌بندی کرد. به همین علت سه گروه از لباس کار بارانی، تابستانی و زمستانی به وجود می‌آیند که تولید‌کنندگان آن‌ها را با توجه به درخواست کارفرما دوخته و عرضه می‌کنند.

لباس کار زمستانی با هدف گرم نگه داشتن افراد در برابر سرما به ویژه کاگرانی که در فضای آزاد مشغول به کار هستند، مورد استفاده قرار می‌گیرد. بیشترین کاربرد آن برای مناطق سردسیر و فصول سرد سال است. افراد برای گرم کردن خود از چندین لایه لباس مختلف استفاده می‌کنند این در حالی است که انتخاب یک لباس کار زمستانی مناسب می‌تواند کمک بزرگی به کاهش این لایه‌ها و افزایش گرما کند.

با توجه به اینکه افراد در دو فضای باز و بسته مشغول به فعالیت هستند از این رو انواع لباس کار زمستانه را می‌توان به صورت زیر دسته‌بندی کرد:

۱. لباس گرم زیر ضخیم

این نوع لباس به عنوان یک لایه محافظتی زیری از فرد در برابر سرمای شدید محافظت می‌کند. به کار بردن آن در زیر لباس کار موجب می‌شود تا یک لایه پوششی اضافه‌تر ایجاد شود. جنس این لباس معمولاً از پشم و پنبه است که هر دوی آن‌ها عملکرد مناسبی در جذب رطوبت بدن داشته و به عنوان یک عایق حرارتی در برابر سرما عمل می‌کنند.

معمولاً به صورت بلوز و شلواز ست یا تک عرضه می‌شود که می‌تواند گرمای لازم برای جلوگیری از وارد شدن سرما به بدن کارکنان در حین فعالیت را زیر لباس کار ایجاد کند.

۲. لباس کار ضخیم

این نوع از لباس کار زمستانی یبشتر برای فضا‌های باز کارگاهی سرد به کار برده می‌شود. کاپشن و شلوار‌های ضخیم، روپوش‌ها، لباس کار گرم یک سره و… از انواع آن به حساب می‌آیند. این لباس کار به عنوان یک عایق حفاظتی عمل کرده و باعث گرم‌تر شدن بدن می‌شود. در نتیجه فرد می‌تواند مدت زمان بیشتری را در محیط سرد بماند و مشغول به کار شود.

۳. لباس کار کاپشن زمستانی

این لباس با ایجاد یک لایه خارجی مناسب برای تأمین دمای بدن به کار برده می‌شود. از جمله ویژگی‌های مهم آن خاصیت ضد آب بودن آن است. از این طریق می‌تواند از نفوذ آب، باران و برف به داخل لباس جلوگیری کرده و مانع خیس شدن لباس‌های زیرین و بدن خواهد شد.

راهنمای انتخاب مناسب ترین لباس هنگام خرید لباس کار
راهنمای انتخاب مناسب ترین لباس هنگام خرید لباس کار

علاوه بر این لباس کار کاپشن زمستانی مانند یک عایق عمل کرده و یا جلوگیری از خارج شدن گرمای بدن به بیرون و عدم نفوذ هوای سرد به داخل موجب می‌شود تا فرد از سرما محافظت شده و بتواند کارایی و راندمان مناسبی حین کار داشته باشد. نکته مهم در انتخاب کاپشن زمستانی برای کار، طراحی و وزن آن است. باید به نحوی باشد که کارگر با پوشیدن آن حس سنگینی نداشته و از آزادی عمل مناسب برخوردار باشد.

به کار بردن لایه‌های پشم شیشه در تولید این نوع لباس کار باعث می‌شود تا به عنوان عایق سرما عمل کند. کاپشن و شلوار‌های مهندسی. کارگری در این دسته از لباس کار زمستانه قرار می‌گیرند.

۴. لباس کار بارانی و بادگیر

یکی از انواع لباس کار زمستانی است که ظریف‌تر بوده و بیشتر برای شرایط آب و هوایی بارانی به کار گرفته می‌شود. استفاده از پارچه‌های ضد آب به دلیل جلوگیری از وارد شدن آب به بدن از ملزومات آن به شمار می‌رود. لباس کار بارانی همراه با شلوار‌های بادگیر از جنس شمعی پلاستیکی دوخته می‌شوند که با دوخت ریز و محکمی که دارند، مانع نفوذ آب به داخل می‌شوند.

مناطق پر بارش مانند شمال کشور و افرادی که محیط کاری آن‌ها آبخیر است مانند ماهیگیران بیشتر از لباس کار بارانی و شلوار بادگیر استفاده می‌کنند. این لباس در دو نوع دو تکه و یا یک سره پانچو تا سر زانو تولید می‌گردد.

حفظ و نگهداری از لباس کار
حفظ و نگهداری از لباس کار

ویژگی‌های لباس کار زمستانه

با سرد شدن هوا لازم است تا کارکنان به ویژه افرادی که در فضا‌های باز یا موقعیت جغرافیایی سردسیر فعالیت می‌کنند از لباس گرم استفاده کنند. عدم به کار بردن آن می‌تواند علاوه بر کاهش یازدهی و راندمان کاری بر روی سلامت فرد نیز تأثیر منفی بگذارد. برای آنکه لباس کار زمستانی بتواند از کارکنان در برابر شرایط جوی نامساعد محافظت کند باید ویژگی‌های قابل قبولی داشته باشد. برخی از آن‌ها عبارتند از:

  • استفاده از لایه رویی ضد باران و ضد باد که معمولاً از جنس نایلون و پلی استر است.
  • به منظور جلوگیری از نفوذ آب به داخل بهتر است درز‌ها به جای دوخت از فناوری پرس استفاده شده باشد.
  • به کار بردن پشم شیشه به عنوان لایه میانی بین آستر و پارچه لباس که به عنوان یک عایق عمل می‌کند.
  • استفاده از رنگ‌های تیره با قابلیت جذب بالای نور خورشید و حفظ گرمای بیشتر در دوخت لباس کار زمستانی (دقت داشته باشید برای افراد ورزشکار با هدف جلوگیری از تعریق بیش از اندازه لازم است رنگ کاپشن زمستانی روش باشد)
  • اندازه و سایز لباس کار زمستانی باید به صورتی باشد که تمام قسمت‌های بدن را از سرما محافظت کند و هم چنین آزادی عمل را به فرد بدهد.

قیمت لباس کار زمستانه

فاکتور‌های متعددی وجود دارند که قیمت لباس کار زمستانه را دستخوش تغییر می‌کند:

  • مدل
  • جنس پارچه به کار رفته در آن
  • تعداد لایه‌های ضخیم استفاده شده
  • کیفیت

با توجه به اینکه انتخاب لباس کار زمستانی مردانه و زنانه با هدف محافظت از سلامتی و افزایش عملکرد آن‌ها انجام می‌شود، نیاز است تا از لباس با کیفیت مناسب استفاده شود. هرچه میزان کیفیت لباس بیشتر باشد در نتیجه قیمت آن نیز بالاترخواهد بود. کارفرما می‌تواند برای آنکه قیمت کاپشن کار زمستانی مقرون به صرفه باشد آن را از تولید‌ها به قیمت پخش عمده تهیه کند.

مزایای استفاده از لباس کار زمستانی

از آنجایی که لباس کار مناسب برای زمستان و فصول سرد سال اجازه ورود هوای سرد به داخل را نمی‌دهند به عنوان بادگیر نیز به کار برده می‌شوند. برخی از مزایای استفاده از این نوع لباس کار را می‌توان به صورت زیر بیان کرد:

  • برقراری ثبات و تعادل در دمای داخلی بدن فرد
  • تولید گرمای بیشتر با توجه به تعداد لایه‌های استفاده شده در دوخت لباس (هرچه لایه‌های بیشتر باشد در نتیجه گرما افزایش پیدا خواهد کرد)
  • دوخت محکم و پرسی آن‌ها مانع نفوذ آب و هوای سرد به داخل می‌شود.
  • عدم نیاز به پوشیدن لباس‌های زیاد برای تولید گرما
  • احساس راحتی و آزادی عمل بیشتر
مزایای استفاده از لباس کار زمستانی
مزایای استفاده از لباس کار زمستانی

لباس کار تابستانی

انتخاب لباس کار متناسب با شرایط محیطی افراد از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است. این فاکتور در طراحی، دوخت و خرید تأثیر به سزایی خواهند داشت. برای این کار باید دقت داشته باشید افرادی که در فصول گرم مانند تابستان فعالیت می‌کنند و یا در مناطق گرمسیر کار می‌کنند نیاز دارند تا از لباس مناسب بهره‌مند شوند.

لباس کار تابستانه با استفاده از پارچه‌های خنک با قابلیت گردش هوا و کاهش میزان تعرق موجب افزایش راندمان و سرعت کار خواهد شد. وجود گرما در محیط کار می‌تواند به عنوان یک عامل مزاحم شناخته شود که سلامت فردی و شغلی کارگر را تهدید می‌کند. کار در محیط‌های گرم به ویژه فضا‌های باز و زیر نور خورشید و هم چنین موقعیت‌های جغرافیایی با دمای بالاتر از ۲۴ درجه تا مقدار زیادی موجب کاهش بهره وری افراد می‌شود. از این رو نیاز است تا به منظور کاهش صدمات وارد آمده، سرعت کار، استراحت‌های مکرر با مدت زمان‌های طولانی و هم چنین استرس ناشی از گرما، لباس کار تابستانه مناسبی برای کارگران خریداری شود.

ویژگی‌های لباس کار تابستانه

پوشیدن لباس کار توسط کارگران در محیط‌های شغلی متفاوت یکی از اصول ایمنی و محافظتی است که به عنوان یک اصل پذیرفته شده است. از طرفی با توجه به اینکه یکی از اهداف به کار بردن لباس فرم افزایش راندمان و سرعت کاری است باید در هنگام خرید، به ویژگی‌های آن نیز توجه داشته باشید که در غیر این صورت می‌تواند نتیجه عکس را به همراه داشته باشد. از جمله ویژگی‌های لباس کار تابستانه میتوان به موارد زیر اشاره کرد:

۱. نوع جنس و پارچه لباس

نوع پارچه به کار رفته در دوخت با هدف جلوگیری از تعریق زیاد به ویژه در ناحیه بالا تنه مانند ترگال، پنبه، جودون و…. دقت داشته باشید میزان نخ به کار رفته در پارچه لباس کار تابستانه ارتباط مستقیمی با میزان خنکی دارد. در واقع هرچه نخ بیشتر باشد امکان گردش‌ها بیشتر بوده، کنترل دمای بدن آسان‌تر و در نهایت تعریق کمتر اتفاق می‌افتد.

۲. انتخاب نوع مناسب

استفاده از روپوش‌های خنک، تیشرت‌های نخی یا پیراهن‌های دکمه دار کمک می‌کند تا فرد احساس خنکی بیشتری داشته باشد. توجه به اندازه آستین لباس یکی دیگر از ویژگی‌های مهم در انتخاب نوع لباس تابستانه است. توصیه می‌شود افرادی که در فضای باز و در معرض نور خورشید قرار دارند با هدف محافظت دست‌ها از آفتاب سوختگی از لباس آستین بلند و یقه دار به منظور محافظت از گردن، استفاده کنند.

راهنمای کامل خرید لباس کار یکسره
راهنمای کامل خرید لباس کار یکسره

۳. اندازه لباس

لباس کار مناسب تابستان نباید به صورت جذب و چسبنده باشد. این چسبندگی باعث می‌شود تا گردش هوا صورت نگرفته و گرمای بدن محبوس شود. این عامل منجر به تعریق زیاد شده و در نهایت فرد دچار کلافگی و‌گر گرفتگی می‌شود.

۴. میزان انعطاف‌پذیری لباس

وزن سبک تیشرت و یا لباس کار تابستانه از مهم‌ترین ویژگی‌های آن به حساب می‌آید. در این صورت فرد احساس راحتی داشته و می‌تواند کار خود را سریعتر به پایان رساند.

۵. رنگ لباس

به کار بردن رنگ روشن در طول تاسبتان و در هوای گرم با قابلیتی که دارد از نفوذ گرما و جذب آن جلوگیری می‌کند.

لباس کار

قیمت لباس کار تابستانی

قیمت‌گذاری بر روی لباس کار تابستانه به عوامل مختلفی بستگی دارد. یکی از عمده‌ترین تفاوت‌های این لباس با سایر انواع لباس‌های فرم در انتخاب جنس پارچه است که تأثیر به سزایی در کیفیت آن و در نهایت قیمت لباس کار تابستانه خواهد داشت. برخی از فاکتور‌های تأثیر‌گذار بر قیمت لباس کار تابستانی عبارتند از:

  • نوع دوخت و برش
  • طراحی و مدل لباس
  • کیفیت پارچه استفاده شده
  • ابزار و تجهیزات به کار رفته رد ان مانند دکمه، زیپ، چسب و…
  • کیفیت رنگ آن
  • هزینه حمل و نقل

لباس کار تابستانه مهندسی

مهندسان با قرار گرفتن در محیط باز بیشتر در معرض مستقیم نور آفتاب قرار دارند، گرمای شدید در طول تابستان و یا انجام فعالیت در مناطق گرمسیر می‌تواند کلافه‌کننده باشد در صورتی که از لباس کار مناسب استفاده نشده باشد. از این رو لازم است تا مهندسین از لباس خنک با گردش هوای بالا به منظور کنترل دمای بدن و افزایش بهره وری و نظارت دقیق بر پروژه استفاده کنند.

لباس کار تابستانه مهندسی

یکی از انواع لباس کار تابستانه، لباس مهندسی است که شامل لباس کار یک سره، دو بنده و دو تکه می‌شود. مشخصات بهترین لباس کار مهندسی تابستانی باید به نحوی باشد که با توجه به شرایط کاری آن‌ها و قرار گرفتن در معرض خورشید حین انجام پروژه‌های مختلف ساختمانی، دچار تعریق و گرمای شدید نشوند. علاوه بر این باید از میزان مقاومت بالایی در برابر پارگی و شست و شو برخوردار باشد.

کلام آخر

هنگام انتخاب انواع لباس کار توجه به شرایط آب و هوایی محیط کار و موقعیت جغرافیایی از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است. از این رو لباس کار تابستان با لباس کار زمستان دارای ویژگی‌ها و خصوصیات متفاوتی خواهند بود. محافظت از جان افراد در برابر سرما و گرما علاوه بر تضمین سلامتی آن‌ها موجب می‌شود تا کار‌ها سریع‌تر انجام شده و در نتیجه بازدهی و بهره وری کار بیشتر شود.

 

۲۵ مدل عکس لباس کار

تولیدی لباس کار و تجهیزات ایمنی نیک

تولیدی لباس کار و تجهیزات ایمنی نیک

تولیدی لباس کار و تجهیزات ایمنی نیک

تولیدی لباس کار و تجهیزات ایمنی نیک

تولیدی لباس کار و تجهیزات ایمنی نیک

تولیدی لباس کار و تجهیزات ایمنی نیک

تولیدی لباس کار و تجهیزات ایمنی نیک

 

تولیدی لباس کار و تجهیزات ایمنی نیک

تولیدی لباس کار و تجهیزات ایمنی نیک

تولیدی لباس کار و تجهیزات ایمنی نیک

تولیدی لباس کار و تجهیزات ایمنی نیک

تولیدی لباس کار و تجهیزات ایمنی نیک

تولیدی لباس کار و تجهیزات ایمنی نیک

 

لباس کار لباس کار لباس کار لباس کار لباس کار لباس کار لباس کار لباس کار لباس کار لباس کار لباس کار انواع لباس کار

 

سوالات متدوال

انواع لباس کار به چند دسته تقسیم میشود ؟

در دسته‌بندی انواع لباس کار می‌توان آن‌ها را بر اساس فاکتور آب و هوایی و موقعیت جغرافیایی منطقه، تقسیم‌بندی کرد. به همین علت سه گروه از لباس کار بارانی، تابستانی و زمستانی به وجود می‌آیند .

لباس کار زمستانی به چند دسته تقسیم میشود ؟

۱. لباس گرم زیر ضخیم  ۲. لباس کار ضخیم  ۳. لباس کار کاپشن زمستانی  ۴. لباس کار بارانی و بادگیر

برای خرید لباس کار تابستانه باید به چه نکاتی توجه کرد ؟

۱. نوع جنس و پارچه لباس  ۲. انتخاب نوع مناسب  ۳. اندازه لباس  ۴. میزان انعطاف‌پذیری لباس  ۵. رنگ لباس