مقالات

مهمترین نکات ایمنی کار در ارتفاع

مهمترین نکات ایمنی کار در ارتفاع

در فهرست شغل‌های خطرناک دنیا، چهارمین شغل خطرناک کار در ارتفاع است. به همین خاطر برای کار در ارتفاع باید از تجهیزات کاملی استفاده کرد. همچنین در شرایط جوی نامناسب مانند باد، باران و طوفان نباید هیچ‌گونه کار در ارتفاع را انجام داد. نکات ایمنی کار در ارتفاع به کارگران کمک می‌کند تا خطرات و آسیب‌های احتمالی را به صفر برسانند و با امنیت بیشتری در ارتفاع مشغول به‌کارشوند.

علاوه‌‌بر این کارفرمایان نیز باید خطرات را پیش‌بینی کرده و نسبت به رفع آن‌ها اقدام کنند. اهمیت امنیت برای کار در ارتفاع را نمی‌توان در دو یا سه سطر توضیح داد، با مطالعه ادامه این مطلب با ما همراه باشید تا به طور اختصاصی اهمیت ایمنی کار در ارتفاع را بیان کنیم.

مهم‌ترین ابزار حفاظت فردی کار در ارتفاع چیست؟ کلاه ایمنی

در ادامه به بررسی مهم ترین ابزار حفاظت فردی و کار در ارتفاع می پردازیم:

کلاه ایمنی، ابزار حفاظت فردی 

کلاه ایمنی، ابزار حفاظت فردی مهمی است که در تمامی صنایع کاربرد دارد؛ به‌ویژه در حوزه ساخت و ساز. افرادی که در ارتفاع مشغول به کار هستند، حتما باید از کلاه ایمنی استفاده کنند. این ابزار به کاهش آسیب‌های ناشی از برخورد با سنگ‌های ریز و مصالح ساختمانی به سر کمک می‌کند. همچنین در مواقع وقوع حوادث ناگوار مانند برخورد با ستون‌های سیمانی و یا سقوط از طبقات بالایی ساختمان، از سر حفاظت می‌کند.

علاوه بر کارگرانی که در ارتفاع کار می‌کنند، کارگرانی که در زمین مشغول به کار هستند هم باید از کلاه ایمنی استفاده کنند؛ زیرا در صورت سقوط مصالح، سر آن‌ها را محافظت می‌کند. با استفاده از کلاه ایمنی و سایر تجهیزات مورد نیاز، ایمنی در کار در ارتفاع تضمین می‌شود. نباید فراموش کرد که کارفرما باید از خدمات بیمه مسئولیت کارفرما برای پوشش خسارت‌های احتمالی در طول پروژه استفاده کند.

بیشتر بخوانید: تجهیزات حفاظت فردی (PPE) چیست؟

استفاده از طناب ایمنی؛ یکی از مهم‌ترین کلمه‌های ایمنی کار در ارتفاع

بعد از کلاه ایمنی و کمربند ایمنی، طناب استاتیک ابزاری است که برای ایمنی کار در ارتفاع نیاز دارید. طناب‌های استاتیک یا ایستا که غیر قابل کشش هستند، برای امور نجات و حفظ ایمنی فردی کاربرد دارند. برای دره‌نوردی، صخره نوردی، عملیات‌های نجات خطرناک در کوهستان‌ها و مسیر‌های صعب العبور، از طناب استاتیک استفاده می‌شود. طناب ایمنی کش نمی‌آید و زمانی که فرد تعادل خود را از دست دهد، او را به مسیر اصلی باز می‌گرداند.

طناب‌های استاتیک از جنس پلی استر ساخته می‌شوند و مقاومت بالایی در برابر فرسودگی دارند. همچنین ضخامت بالایی دارند، به صورتی که از این طناب‌ها برای بکسل کردن ماشین نیز استفاده می‌شود. با استفاده طناب و کمربند، ایمنی کار در ارتفاع شما تضمین خواهد شد. در کنار استفاده از تجهیزات ایمنی مناسب، حتما باید کارگران تحت پوشش بیمه تکمیلی باشند. اگر از خدمات بیمه استفاده نمی‌کنید، پیشنهاد می‌کنیم همین حالا نسبت به دریافت بیمه تکمیلی sos آسماری اقدام کنید تا در زمان حوادث ناگوار، خسارت‌های کمتری را شامل شوید.

استفاده از طناب ایمنی

نصب تور نجات؛ برای جلوگیری از حادثه ناگوار سقوط از ارتفاع

اگر نیروهای کار ساختمان شما در ارتفاع بیش از ۸ متر مشغول هستند، باید از تور نجات استفاده کنید. تور نجات از شبکه‌ای توری تشکیل شده و در اطراف طبقه دوم ساختمان نصب می‌شود. پایه‌های این تور داربست‌های محکمی هستند که به‌راحتی خم نمی‌شوند و تکان نمی‌خورند. این تور از سقوط مصالح جلوگیری می‌کند و اگر فردی در حال سقوط باشد روی تور نجات فرود می‌آید. برای نصب تور ایمنی حتما توجه داشته باشید که باید از اطراف ساختمان شروع شود و تا ۲٫۵ متر ادامه داشته باشد. همچنین تور باید ۲٫۵ بالاتر از سطح تراز باشد تا ضرباتی که وارد می‌شود را کنترل کند.

با نصب تور ایمنی و استفاده از تجهیزات ایمنی مناسب، امنیت کارگران ساختمانی تضمین خواهد شد. البته به یاد داشته باشید که باید حتما کارگران را بیمه کنید تا آمادگی کافی برای شرایط اضطراری و حوادث ناگوار را داشته باشید. بیمه کارگران ساختمانی، یک بیمه‌نامه است که از طرف سازمان تامین اجتماعی برای حمایت از کارگران ساختمانی تعیین شده است. البته در این بیمه نامه پوششی برای خانواده کارگر در نظر گرفته نشده است و باید از بیمه تکمیلی خانواده بهره ببرید تا علاوه‌بر کارگر، خانواده او نیز بیمه شوند.

اقدامات لازم برای پیشگیری از سقوط اشیا را انجام دهید

در این مطلب چهار اصل ایمنی کار در ارتفاع را بررسی کردیم که کلاه، کمربند، تور نجات و طناب ایمنی هستند. اما حتی درصورتی‌که این اقدامات ایمنی را رعایت کنید، باز هم خطراتی برای کارگران وجود دارد. ممکن است مصالحی که نیروی کار در ارتفاع با آن‌ها کار می‌کنند، به سمت زمین سقوط کند و آسیب‌هایی برای جان ارزشمند افراد داشته باشد.

اقداماتی که باید برای جلوگیری از سقوط مصالح در ارتفاع انجام دهید، نصب تابلوی ایمنی، نصب تور سه لایه‌ای نجات و احتیاط در زمان کار است. علاوه‌بر این، شما می‌توانید از خدمات بیمه تکمیلی درمان انفرادی برای کارگران استفاده کنید. به این ترتیب تدبیری برای خسارت‌های احتمالی و آسیب‌های جانی اندیشیده‌اید تا نیروی کار امنیت جانی بیشتری داشته باشند.

نکات ایمنی کار در ارتفاع

پیش بینی خطرات احتمالی و رفع آن‌ها؛ اقدامی ضروری برای کار در ارتفاع

اصلی‌ترین خطری که برای کار در ارتفاع وجود دارد، سقوط است. هرچه ارتفاع کار بیشتر شود، سقوط آسیب‌های بیشتری به همراه خواهد داشت. سقوط از ارتفاع بالای ساختمان حتی ممکن است منجر به مرگ کارگران شود! به همین خاطر برای حفظ جان ارزشمند افراد، باید باتوجه‌به ارتفاع و نوع سازه خطرهای احتمالی را در نظر بگیرید. یشنهاد می‌کنیم برای آشنایی با خطرات احتمالی، با مهندسان ایمنی ساختمان مشورت کنید. همچنین از بیمه نامه شرکت‌های معتبر مانند بیمه اسماری استفاده کنید تا در زمان رخ دادن حوادث ناگوار استرس کمتری به خانواده نیروی کار وارد شود؛ زیرا بیمه درمانی بسیاری از هزینه‌های درمان را پوشش می‌دهد.

بیمه حوادث کارگاهی؛ برای کاهش هزینه‌ خسارت‌های حوادث کار در ارتفاع

با رعایت نکات ایمنی کار در ارتفاع، احتمال خسارت‌های جانی و مالی کاهش می‌یابد. به این ترتیب کارگران اطمینان خاطر بیشتری در زمان کار دارند که دقت و سرعت کار را افزایش می‌دهد. علاوه‌بر این، حتما باید از بیمه نامه مناسب برای کارگران استفاده کنید که پیشنهاد ما بیمه آسماری است. بیمه آسماری تلاش دارد تا با ارائه بهترین بیمه نامه‌های درمانی و کارگاهی، هزینه‌های درمان را کاهش دهد. به‌نظر شما به‌جز رعایت چهار اصل ایمنی کار در ارتفاع و بیمه کردن کارگران، برای کار در ارتفاع باید چه فاکتورهای دیگری را رعایت کرد؟ شما می‌توانید نظرات ارزشمند و نکات مهم خود را از طریق کامنت‌های همین مقاله با ما و سایر خوانندگان مجله آسماری به اشتراک بگذارید.

سخن پایانی و جمع‌بندی نکات ایمنی کار در ارتفاع

در این مقاله به طور کامل در رابطه با نکات ایمنی کار در ارتفاع صحبت کردیم. برای انجام هر فعالیتی در ارتفاع، تمام نکات ایمنی لازم باید رعایت شود. تمرکز بر ایمنی کار در ارتفاع بسیار مهم است و به همین دلیل در سال ۲۰۲۰ این قوانین تغییر کردند. استاندارد OSHA بیان می‌کند که نکات ایمنی کار در ارتفاع به هر کاری اطلاق می‌شود که در آن فرد ممکن است سقوط کند و به خود آسیب برساند. هر فعالیتی که در آن در ارتفاع بیش از ۴ فوت کار می‌کنید باید از اقدامات احتیاطی خاصی پیروی کند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *