مقالات

دلایل پوشیدن جلیقه ایمنی در محل کار

جلیقه ایمنی

رعایت اصول ایمنی در کار جزو مهم‌ترین اقدامات جهت حفظ سلامتی خود و اطرافیانمان است. جلیقه ایمنی یکی از انواع تجهیزات ایمنی است که در بسیاری از مکان‌ها و فعالیت‌ها مورد استفاده قرار می‌گیرد. با پوشیدن این جلیقه می‌توانید از وقوع حوادث و اتفاقات ناگوار جلوگیری کنید. از ویژگی‌های جلیقه‌های ایمنی می‌توان به وزن کم آن‌ها، راحت و قابل استفاده بودن، دیده شدن در شب و… اشاره کرد.

پوشیدن این جلیقه‌ها به دلیل متمایز بودن با سایر لباس‌ها، نشان دهنده حادثه یا فعالیت عمرانی، فعالیت ساختمانی و… است، که این موضوع باعث می‌شود دیگران نسبت به شما مراقبت بیشتری داشته باشند. این لباس به دیگران هشدار می‌دهد که فعالیت خاصی در حال انجام است و بایستی نکات اضطراری را رعایت کنند.

ساختار جلیقه ایمنی

این جلیقه‌ها از مواد بازتاب کننده نور تهیه شده و معمولا از رنگ‌های روشن در ساخت آن‌ها استفاده می‌شود. همانطور که گفتیم، این رنگ‌های روشن باعث بیشتر شدن احساس هشدار در افراد دیگر خواهد شد. جلیقه ایمنی باید در موقعیت‌های مختلف روز یا شب پوشیده شود و بعنوان یک ابزار ایمنی در صنایع و اهداف مختلف استفاده شود. قابل ذکر است جلیقه بایستی قابل تنظیم بوده و سایزبندی داشته باشد، و نکته دیگر در طراحی آن این است که بتوان آن را روی سایر لباس‌ها پوشید. مواد تشکیل دهنده این جلیقه‌ها متفاوت است، اما رایج‌ترین جنس آن‌ها پلی کاتن یا پلی استر است.

کاربرد جلیقه ایمنی

جلیقه‌های ایمنی معمولا توسط پرچمداران جاده‌ای، خدمه‌ها و کارگران ساختمانی و پرسنل اورژانس مورد استفاده قرار می‌گیرند. استفاده از این لباس موجب بیشتر دیده شدن فرد خواهد شد، یعنی مورد توجه دیگران قرار می‌گیرد؛ همین موضوع نقش مهمی در حفظ سلامتی کارگران در فعالیت‌های عمرانی، مخصوصا ساخت و سازهای جاده‌ای و خیابانی خواهد داشت.

گفتنی است جلیقه ایمنی فقط مورد استفاده کارگران نیست؛ دوچرخه‌سواران، دوندگان و ورزشکاران رشته‌های دیگر نیز در اوقات شبانگاهی از این جلیقه‌ها البته در انواع گوناگون ورزشی، استفاده می‌کنند. پوشیدن این جلیقه‌ها روشی آشنا برای پیشگیری از صدمات ترافیکی است. در ادامه با افرادی که بیشترین استفاده را از این جلیقه‌ها دارند آشنا می‌شویم.

کاربرد جلیقه ایمنی

5 دلیل مهم برای استفاده از جلیقه ایمنی در محل کار

اگر مایل هستید 5 دلیل مهم برای استفاده از جلیقه ایمنی در محل کار و اثربخشی های آن را بدانید، تنها کافی است تا پایان این مقاله همراه ما باشید.

1) استفاده از جلیقه ایمنی به شناسایی آسان کمک می کند. 

در شرایط اضطراری مانند حوادث جاده‌ای، افراد می‌توانند به راحتی جلیقه شما را تشخیص داده و شما را شناسایی کرده و کمک کنند. همچنین جلیقه ایمنی دارای چاپ است که به شناسایی دسته کارگر کمک می‌کند و مردم می‌توانند برای او کمک خاصی ارائه دهند.

استفاده از جلیقه ایمنی به شناسایی آسان کمک می کند.

2) استفاده از جلیقه ایمنی باعث مشاهده آسان شما از دور می‌شود.

جلیقه ایمنی دارای شبرنگ‌هایی است که باعث می‌شود شما از دور قابل تشخیص باشید و مشخص است که شما در حال خدمت رسانی هستید. شبرنگ‌ها باعث بازتاب می‌شوند و چشمان افراد به این رنگ‌ها جلب می‌شود، که به نجات شما از خطرات جاده‌ای کمک می‌کند. برای مثال، زمانی که یک کامیون با سرعت زیاد در جاده حرکت می‌کند، می‌تواند فردی را که جلیقه ایمنی به تن دارد، از دور ببیند و متوجه شود که خطری در جاده وجود دارد و از فاجعه جلوگیری شود. اما اگر افراد قابل تشخیص نباشند و لباس ایمنی مناسب به تن نداشته باشند، این موضوع می‌تواند منجر به وقوع حوادث خطرناکی شود.

3) اجرای سریع و مشخص شدن موقعیت افراد

با تخصیص رنگ‌های متفاوت به جلیقه‌های ایمنی، این جلیقه‌ها به دسته‌های مختلف کارگران تعلق می‌گیرد. این کمک می‌کند تا مدیران و کارفرمایان بتوانند افراد را شناسایی کنند، ببینند کدام کارگر در کدام دسته قرار می‌گیرد و در کجا پراکنده شده‌اند. هر دسته بر اساس موقعیت شغلی کارگران طبقه‌بندی می‌شود، که این امر به شما کمک می‌کند تا افراد را به صورت پراکنده در یک قسمت برای مدت کوتاهی جمع آوری کنید. اهمیت این موضوع در مواقع اضطراری بسیار زیاد است.

4) جلیقه ایمنی به ایمنی شخصی فرد بسیار کمک می‌کند. 

جلیقه‌های ایمنی به معنای واقعی کلمه در دسته‌ی تجهیزات حفاظت فردی قرار می‌گیرند. زمانی که از این جلیقه استفاده می‌کنید، به معنای واقعی ایمن هستید. به عنوان مثال، زمانی که در جاده مشغول به کار هستید، آرامش خاطر دارید و می‌توانید با اطمینان به کار خود ادامه دهید، زیرا افراد در حال گذر از جاده متوجه حضور شما هستند و احتمال صدمه به شما کمتر می‌شود.

5) به شرکت‌ها امکان می‌دهد تا خود را تبلیغ کنند.

امروزه تمامی شرکت‌ها دارای برند و لوگو می‌باشند. بسیاری از شرکت‌ها جلیقه رایگان با برند خود را به عنوان نشانه‌ای از برندشان در بین مردم توزیع می‌کنند. این موضوع محسنات بسیار زیادی را داراست، مثل اینکه در مواقعی که یک کارگر در خارج از محل کار مشغول به کار است، به مقامات و مردم کمک می‌کند تا کارگر را به عنوان مرتبط با شرکت و با نگاه کردن به لوگوی آن شناسایی کنند.

نتیجه گیری

استفاده از جلیقه ایمنی می‌تواند از جان افراد در برابر حوادث و خطرات محتمل محافظت کرده و از وقوع اتفاقات ناگوار جلوگیری نماید. در این مطلب در مورد دلایل پوشیدن آن صحبت کردیم اگر نیاز به مشاوره و راهنمایی بیشتر دارید با شماره های درج شده در سایت تماس بگیرید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *