مقالات

 اشتباهات رایج شست‌وشوی لباس کار

 اشتباهات رایج شست‌وشوی لباس کار

بسیاری از افراد از فرسوده‌شدن ناگهانی و سریع لباس‌های خود رنج می‌برند و علت این اتفاق را کیفیت پایین پارچه لباس می‌دانند. درصورتی‌که برخی اوقات خود ما هستیم که باعث فرسودگی سریع لباس‌ها می‌شویم. شست‌وشوی لباس کار مردانه یا مهندسی یا ….. باید بادقت و اصول درستی صورت گیرد، در غیر این صورت لباس‌ها آسیب‌دیده و باید به فکر تعویض آن‌ها باشید.

در واقع شستن لباس‌ها به روش‌های نادرست، همان دلیلی است که باعث آسیب‌دیدن زودهنگام لباس‌ها می‌شود و نباید این امر را ساده شمرد. در این مقاله از تولیدی لباس کار نیک داریم به اشتباهات رایجی که در شست‌وشوی لباس‌های کار رخ می‌دهند بپردازیم و روش‌های کاربردی را برای این کار در اختیارتان بگذاریم.

اشتباهات رایج در شست‌وشوی لباس کار

۱۰ مورد از مهم‌ترین اشتباهات رایج در شست‌وشوی لباس کار

شست‌وشوی لباس‌های کار فرق چندانی با لباس‌های معمولی و روزمره ندارد؛ ماده لباسشویی که برای این لباس‌ها و لباس‌های روزمره استفاده می‌شود نیز یکی است و تفاوتی ندارد. سؤالی که در اینجا پیش می‌آید این است که اشتباهات رایج در شست‌وشوی لباس‌ها چیستند؟ در ادامه به این سؤال مهم پاسخ خواهیم داد.

  1. عدم توجه به راهنمای شست‌وشو: یکی از اصلی‌ترین اشتباهات در شستن لباس‌های کار، عدم توجه به راهنمای شست‌وشوی آن‌ها است. تمامی آنچه که افراد باید در هنگام شستن لباس‌ها رعایت کنند، در قسمت راهنمای شست‌وشوی لباس آورده شده است. حتماً قبل از شستن لباس‌ها به اطلاعات راهنما توجه کنید تا لباس‌هایتان در طول زمان دوام بالاتری داشته باشند.
  2. تفکیک‌نکردن لباس‌ها: دومین اشتباه رایج به تفکیک‌نکردن لباس‌ها بازمی‌گردد. باید قبل از شست‌وشو، لباس‌های تیره و روشن را از یکدیگر جدا کنید. همچنین این کار را برای لباس‌هایی که جنس‌های متفاوتی نسبت به یکدیگر دارند نیز انجام دهید. تفکیک‌کردن لباس‌ها از رنگ‌دهی آن‌ها به هم جلوگیری می‌کند. با این کار لباس‌هایتان رنگ خود را حفظ کرده و کهنه به نظر نمی‌رسند.
  3. استفاده بیش از حد از مواد شوینده: اگر از مواد شوینده زیادی در هنگام شستن لباس‌ها استفاده می‌کنید، باید در انتظار مشکلات متعددی باشید. مواد شوینده اگر بیش از حد مصرف شوند در بافت لباس‌ها باقی‌مانده و حتی با آبکشی هم از بافت خارج نمی‌شوند. این اتفاق می‌تواند باعث بروز مشکلات پوستی و انواع حساسیت‌ها در افراد شود. همچنین باقی‌ماندن مواد شوینده در بافت لباس، به‌مرورزمان رنگ لباس را از بین برده و کم‌رنگ می‌کند. اگر احساس می‌کنید لباس‌هایتان با استفاده از مواد شوینده تمیز نمی‌شوند، بهتر است شوینده قوی‌تری بهره ببرید، نه اینکه مقدار شوینده بیشتری مصرف کنید.
  4. ریختن ماده شوینده بر روی لباس: از دیگر اشتباهات هنگام شستن لباس می‌توان به ریختن مستقیم شوینده بر روی لباس اشاره کرد. این کاردرست مانند مورد قبلی، باعث باقی‌ماندن شوینده در بافت لباس و پخش‌نشدن آن می‌شود؛ در نتیجه مشکلات پوستی و خرابی رنگ لباس را به همراه خواهد داشت. بهتر است شوینده را در محفظه لباسشویی بریزید تا با استفاده از آب، به‌صورت هماهنگ‌تر پخش شده و لباس‌ها را تمیز کند.
    ریختن ماده شوینده بر روی لباس
  5. نبستن زیپ و دکمه‌های لباس: بسیاری از افراد پس از شستن لباس‌ها در ماشین لباسشویی با کنده‌شدن دکمه یا زیپ لباس روبرو می‌شوند. با بستن زیپ و دکمه‌های لباس از گیرکردن آن‌ها به سایر لباس‌ها و کنده‌شدنشان جلوگیری کنید.
  6. استفاده بسیار از ماشین خشک‌کن: ماشین خشک‌کن سرعت خشک‌کردن لباس را بالاتر برده؛ اما درعین‌حال بافت آن را فرسوده می‌کند. بهترین روش برای خشک‌کردن لباس‌های کار و روزمره، قراردادن آن‌ها در معرض نور آفتاب است. همچنین باید توجه داشته باشید که لباس‌ها در دمای متعادل بهتر خشک می‌شوند. فراموش نکنید که بهتر است لباس‌ها را مقابل تابش مستقیم نور خورشید قرار ندهید، چرا که این کار می‌تواند باعث رنگ‌پریدگی لباس‌ها شده و به‌ظاهر آن‌ها آسیب بزند.
  7. لباس‌های لک شده را هرچه سریع‌تر بشویید: یکی دیگر از اشتباهات رایج در شستن لباس‌های کار، نشستن به‌موقع لباس‌های لک شده است. هرچه لکه بیشتر بر روی لباس باقی بماند، شستن آن نیز دشوارتر بوده و شاید نتوانید آن لباس را مثل روز اول تمیز کنید؛ بنابراین اگر لکه‌ای بر روی لباس شکل گرفت، هرچه سریع‌تر اقدام به تمیزکردن آن کنید. در نظر داشته باشید که لکه‌های مختلف، روش‌های گوناگونی برای تمیزشدن دارند و نمی‌توان از یک روش برای لکه‌های گوناگون استفاده کرد. به‌عنوان‌مثال برای شستن لکه خون باید از آب سرد و صابون بهره ببرید؛ اما این روش برای شستن لکه جوهر پاسخگو نخواهد بود.
  8. 8. لکه‌های روی لباس را نسابید: سابیدن لکه‌های روی لباس کار کمکی به تمیزشدن آن‌ها نخواهد کرد؛ به دلیل اصطکاکی که در هنگام سابیدن صورت می‌گیرد، لکه بر روی لباس پخش شده و تمیز نمی‌شود؛ همچنین با این کار بافت لباس نیز دچار آسیب می‌شود. در نتیجه بهتر است با استفاده از یک‌تکه اسفنج بر روی لکه ضربه بزنید تا به‌مرورزمان آن را پاک کنید. فراموش نکنید که برای پاک‌کردن لکه‌ها باید از لکه برهای مخصوص همان لکه بهره ببریم.
  9. 9. در استفاده از سفیدکننده زیاده‌روی نکنید: برخی افراد فکر می‌کنند برای ازبین‌بردن لکه‌ها تنها باید از سفیدکننده استفاده کرد. درصورتی‌که شستن هر نوع لکه، روش مختص به خودش را دارد. همچنین استفاده مکرر از سفیدکننده می‌تواند باعث آسیب‌دیدن بافت لباس‌ها شود.
  10. 10. عدم پشت‌ورو کردن لباس‌ها: برای شستن لباس‌هایی مانند شلوار یا پیراهن جین و حتی ساپورت، باید قبل از شروع فرایند شست‌وشو، آن‌ها را پشت‌ورو کنید. به دلیل اصطکاک و سابیده شدن لباس‌ها به یکدیگر، پشت‌ورو نکردن لباس‌ها می‌تواند به لایه بیرونی آن‌ها آسیب رسانده و ظاهر آن‌ها را خراب کند.

بیشتر بخوانید: بهترین پارچه برای لباس کار

سؤالات متداول اشتباهات رایج شستن لباس کار

  اولین گام برای شستن لباس کار چیست؟

اولین گام برای شستن لباس‌های کار و روزمره، توجه به راهنمای شست‌وشوی آن‌ها است. در این راهنما تمامی نکاتی که باید موردتوجه افراد قرار گیرند ثبت شده است.

چند مورد از اشتباهات رایج در شستن لباس‌های کار چیست؟

پشت‌ورو نکردن آن‌ها، استفاده زیاد از ماشین خشک‌کن، استفاده بیش از حد از مواد شوینده، ریختن مستقیم شوینده بر روی لباس‌ها، سابیدن لکه‌های لباس، نبستن زیپ و دکمه‌های لباس و…

  برای شستن لباس‌ها، چگونه باید آن‌ها تفکیک کرد؟

بهترین روش جداکردن لباس‌های تیره و روشن از یکدیگر است. همچنین می‌توان لباس‌هایی که جنس متفاوتی نسبت به یکدیگر دارند را نیز تفکیک کرد. این کار از رنگ پس‌دادن و آسیب رسیدن به بافت لباس‌ها جلوگیری کرده و طول عمر آن‌ها را بالاتر می‌برد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *