مقالات

بهترین پارچه برای لباس کار

بهترین پارچه برای لباس کار

برخلاف لباس‌های مهمانی و معمولی که همگی ما در طول روز از آن‌ها بهره می‌بریم، لباس کار باید از ویژگی‌های منحصربه‌فردی برخوردار باشد. هنگامی که بحث ویژگی‌های یک لباس به میان می‌آید، منظور ما مستقیماً به سمت جنس پارچه و نوع دوخت آن معطوف شده و عوامل دیگر رنگ می‌بازند. در نتیجه، اصلی‌ترین عاملی که باعث می‌شود لباس‌های کار کیفیت استاندارد و مطلوبی داشته باشند، جنس و نوع پارچه آن‌ها است.

در این مطلب قصد داریم بهترین پارچه‌هایی که در تولید لباس‌های کار از آن‌ها استفاده می‌شود را شرح داده و به خصوصیات هر یک از آن‌ها نیز بپردازیم.

اهمیت انتخاب پارچه و دوخت در تولید لباس‌های کار

در بخش قبل نیز اشاره کردیم که مهم‌ترین فاکتور در تولید این لباس‌ها تماماً به جنس پارچه و دوخت آن‌ها بازمی‌گردد. لباس‌های کار باید از استحکام و دوام بالایی برخوردار باشند تا در شرایط سخت‌کاری، به‌راحتی دچار آسیب و پارگی نشوند. همچنین در برخی از مشاغل، ضد آب و ضدحریق بودن لباس اهمیت بسزایی دارد که این ویژگی تنها باتوجه‌به جنس مرغوب پارچه‌ها امکان‌پذیر است.

مسلماً اگر کیفیت پارچه لباس‌های کار بالا نباشد، عملکرد موردنیاز افراد را نخواهند داشت و نمی‌توان از آن‌ها در انجام فعالیت‌های موردنیاز استفاده کرد. مورد بسیار پر اهمیت دیگر به دوخت لباس‌ها بازمی‌گردد؛ اگر پارچه لباس از کیفیت لازم برخوردار باشد اما دوخت مناسبی نداشته باشد، انتظارات کارگران را برآورده نکرده و لباسی استاندارد نخواهد بود.

بهترین پارچه برای لباس کار

معرفی انواع پارچه لباس کار

همان‌طور که گفته شد، هر کدام از لباس‌های کار باتوجه‌به موقعیت شغلی که مورداستفاده قرار می‌گیرند، باید ویژگی‌های مخصوص به خود را داشته باشند. ازاین‌رو پارچه‌های متنوع و متعددی برای تولید انواع لباس‌های کار مورداستفاده قرار می‌گیرند. بهترین نوع پارچه‌ها برای تولید این لباس‌ها عبارت‌اند از:

پارچه ترگال: این پارچه از پلی‌استر و ویسکوز تهیه شده و از ضخامت بالایی نیز برخوردار است. پارچه ترگال عموماً برای تولید لباس‌های آزمایشگاهی، لباس کارگاهی، انواع یونیفرم، لباس رستوران‌ها و حتی مانتو زنانه مورداستفاده قرار می‌گیرد.

پارچه کتان: پارچه کتان از پنبه تولید شده و استحکام بسیار بالایی دارد. مقاوم‌بودن این پارچه آن را به یکی از بهترین پارچه‌های ممکن برای تولید لباس‌های کار تبدیل می‌کند. پارچه کتان برای مشاغل سختی مثل جوشکاری، برق‌کاری، کارهای دشوار و… بسیار مناسب است. این پارچه در سه نوع اصلی ۳۰، ۷۰ و ۱۰۰ درصد پنبه به تولید می‌رسد.

پارچه تترون: این پارچه نسبت به سایر پارچه‌ها ضخامت کمتری داشته و مناسب پیراهن‌های اداری، روپوش‌های مختلف و یونیفرم‌های ساده است. ناگفته نماند که تنوع، کیفیت و مدل‌های این پارچه گسترده بوده و می‌توان در تولید لباس‌های کار متفاوت از آن بهره برد. فراموش نکنید که پارچه تترون در مقابل شست‌وشو مقاومت بالایی داشته و به همین دلیل طول عمر نسبتاً بیشتری نسبت به سایر پارچه‌ها دارد. از دیگر ویژگی‌های این پارچه می‌توان به ثابت‌بودن رنگ آن نیز اشاره کرد.

پارچه جین (لی): پارچه‌های لی عموماً برای تولید شلوار کار مورداستفاده قرار می‌گیرند. استحکام و مقاومت بالایی که این پارچه دارد آن را به یکی از محبوب‌ترین پارچه‌ها برای تولید لباس‌های کار تبدیل کرده است. مشاغل سخت و پر فعالیتی مثل کارهای معدن، ادارات دولتی و… از پارچه جین برای تولید لباس‌های خود بهره می‌برند.

پارچه فاستونی: این پارچه در دو نوع سبک‌وزن و سنگین‌وزن تهیه شده که نوع اول آن برای تابستان مناسب بوده و نوع سنگین‌وزن آن برای فصل زمستان استفاده می‌شود. از پارچه فاستونی برای تولید لباس و شلوار کار اداری بهره می‌برند. تولید پیراهن اداری نیز با این پارچه امکان‌پذیر بوده و طرف‌داران زیادی دارد.

پارچه جودون: پارچه جودون در سه نوع پرکاربردتر لاکرا، پلی‌استر و پنبه در بازار وجود دارد. پارچه جودون به‌عنوان یکی از رایج‌ترین پارچه‌ها برای تولید تیشرت‌های کار مورداستفاده قرار می‌گیرد. این پارچه برای داشتن استایل‌های کاری کژوال و اسپرت گزینه بسیار مناسبی بوده و نباید از آن غافل شد.

پارچه فلامنت: مقاومت بالای پارچه فلامنت در بین سایر پارچه‌ها مثال‌زدنی است. از این پارچه برای تولید لباس کار مهندسی، کارگاهی، انواع جلیقه و… بهره می‌برند. این پارچه نیز در مقابل شست‌وشوی زیاد مقاومت خوبی دارد و نیاز نیست نگران رنگ‌پریدگی لباس‌هایی از این جنس باشید.

بیشتر بخوانید: زیباترین ترکیب رنگ لباس کار

بهترین پارچه برای تولید لباس‌های کار

تاکنون با چند مورد از بهترین پارچه‌ها برای تولید انواع لباس و لباس کار مردانه و شلوار کار آشنا شده‌اید. اما سؤال اصلی اینجا است که بهترین نوع پارچه برای این لباس‌ها کدام است؟ در واقع بهترین نوع پارچه، آن موردی است که پاسخگوی تمامی نیازهای افراد و کارگران باشد.

به‌عنوان‌مثال اگر در مشاغل سختی مانند کارهای معدن از پارچه مناسب و مقاوم استفاده نکنیم، شاهد ایجاد پارگی، آسیب و فرسودگی پارچه لباس خواهیم بود. در این صورت باید لباس‌های جدیدی تهیه کرده و هزینه‌های بیشتری را برای خرید لباس در نظر بگیریم. اما اگر از پارچه مناسب برای لباس‌های کار بهره ببریم، مدت‌زمان زیادی می‌توانیم از آن‌ها استفاده کنیم.

بیشتر بخوانید:  اشتباهات رایج شست‌وشوی لباس کار

سؤالات متداول پارچه لباس کار

انواع پارچه برای تولید لباس کار چیست؟

برای تولید لباس‌های کار از پارچه‌های متنوعی می‌توان استفاده کرد. رایج‌ترین این پارچه‌ها عبارت‌اند از: پارچه کتان، ترگال، فلامنت، تترون، جین، جودون، فاستونی و… ناگفته نماند که هر کدام از این پارچه‌ها برای مشاغل مختلفی قابل‌استفاده بوده و ویژگی‌های مختص به خود را دارند.

بهترین پارچه برای لباس کار چیست؟

بهترین پارچه گزینه‌ای است که پاسخگوی نیازهای افراد بوده و ویژگی‌های موردنیاز آن‌ها را فراهم کند. گاهی ممکن است افراد به پارچه ضد آب یا ضدحریق احتیاج داشته باشند؛ طبیعتاً پارچه‌ای که این ویژگی را داشته باشد، می‌تواند به‌عنوان بهترین نوع پارچه لباس کار برای این افراد شناخته شود.

بهترین پارچه‌های مقاوم در برابر شست‌وشو چه نام دارند؟

دو نوع پارچه تترون و فلامنت در مقابل شست‌وشو مقاومت مناسبی دارند. همچنین لباس‌هایی که از این دو نوع پارچه تولید شده‌اند، کمترین رنگ‌پریدگی را بعد از شست‌وشو و استفاده زیاد خواهند داشت.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *